Utvecklingen av transportnätet baserar sig även på energi- och klimatstrategin och de mål om utsläppsminskning som har ställts på trafiken. I transportsektorn räcker det inte med enskilda åtgärder för att nå målen, utan alla tänkbara medel måste tillgripas. Dessutom behöver vi lägga om hela systemet. Det planerade transportnätsbolaget och de tilltänkta kundavgifterna för användningen av transportnätet är exempel på detta.
Avsikten är att kundavgifterna ska graderas enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Käyttövoimavero kaasu ja sähköautoissa on järjenvastainen
Joonas
23. januari 2017 klockan 13.31.07
Millähän logiikalla kaasu sekä sähköautoilijoita rokotetaan vuositasolla siitä, että kuluttavat vähemmän ympäristöä sekä vähentävät Suomen päästökiintiötä.
vihreä todellisuus
24. januari 2017 klockan 8.08.19
Todennäköisesti syystä sähkön ja muutkin vaihtoehtopolttoaineiden tuottaminen ei ole päästötöntä.
Sähkö erityisesti ei ole, jos se on ydinvoimalla tuotettua, sen jätehaitta on miljoonia vuosia.
Kaasut, jos se on vetyä, tuotetaan sähköllä joka voi olla ydinsähköä tai hiilivoimaa, vaikka se olisi vesivoimaa, siinäkin
ympäristöhaittoja ei voida rahallisesti arvottaa, eli se on äärettömän kallista siis.
Bakteerien hajottamana tuotettu biokaasu lienee uudistuvana ja paikallisena ongelmattomin.
Myös häkäpönttö joka tuottaa palavaa kaasua on uusiutuva, myös se olisi suotava, tosin mukavuutta
käytössä ei ole.
Sähköautoilu ei ole päästötön vaihtoehto, muutoin kuin akun tyhjenemisen aikana.
Lataussähkö ja sähköauton valmistus muuttaa tilanteen muuksi.
Tarkemmin tuolta
http://www.talouselama.fi/uutiset/tassa-on-sahkoautojen-likainen-pikku-salaisuus-3436102