Borde fordonets utsläppsnivå inverka på priset?

Pratbubbla 88
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Utvecklingen av transportnätet baserar sig även på energi- och klimatstrategin och de mål om utsläppsminskning som har ställts på trafiken. I transportsektorn räcker det inte med enskilda åtgärder för att nå målen, utan alla tänkbara medel måste tillgripas. Dessutom behöver vi lägga om hela systemet. Det planerade transportnätsbolaget och de tilltänkta kundavgifterna för användningen av transportnätet är exempel på detta.

Avsikten är att kundavgifterna ska graderas enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017

Bilagor

Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Se vaikuttaa jo nyt

Användarens profilbild

Fraude
23. januari 2017 klockan 19.09.28

Nykyinen käyttömaksuhan perustuu juuri tähän. On kuitenkin siinä mielessä huono, että maksan myös niiltä päiviltä jolloin en aja.

Trafin sivuilla olevan LIVE-laskurin tulos omalla kohdallani antaa tuloksen, jonka mukaan km-perusteisella asiakasmaksulla kustannukset nousevat runsaat 80 euroa vuodessa ja kiinteillä asiakasmaksuilla 610 euroa. Ajosuoritteeni vuodessa on noin 5000 km. Autoni on vanha, mutta ruostevapaa ja kaikin puolin hyvässä kunnossa. Ajokilometrejä mittarissa n. 70000. Automarkkinoilla se on arvoton, mutta riittää minulle mainiosti. Km-pohjaisen maksun voisin juuri ja juuri hyväksyä, mutta kiinteillä asiakasmaksuilla perittävää maksua en hyväksyisi. Ehdottomasti paras vaihtoehto olisi Autoliitonkin esittämä polttoaineen hinnassa perittävä maksu.

Gör en anmälan |