Utvecklingen av transportnätet baserar sig även på energi- och klimatstrategin och de mål om utsläppsminskning som har ställts på trafiken. I transportsektorn räcker det inte med enskilda åtgärder för att nå målen, utan alla tänkbara medel måste tillgripas. Dessutom behöver vi lägga om hela systemet. Det planerade transportnätsbolaget och de tilltänkta kundavgifterna för användningen av transportnätet är exempel på detta.
Avsikten är att kundavgifterna ska graderas enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Nykyiselläänkin suuremmista päästöistä maksetaan, yhtiötä ei tavita
JukkaH
23. januari 2017 klockan 20.04.16
Bernerin ehdotus lisää päästöjä nykyisestä. Bensaveron lasku, autoveron poistuminen ja aikaperusteisuus suosivat suuripäästöisiä autoja.
Ongelma, jota pitää ratkaista, on sähkö- ja hybridiautojen lisääntyminen ja polttoaineveron tuoton väheneminen. Tämä voidaan aluksi kompensoida ajoneuvoveroa kehittämällä ja lisäämällä, siinähän on päästötekijä mukana.
Käytöstä maksaminen on tulevaisuutta, mutta miksi julkisen infran käytöstä maksettaisiin jollekin yhtiölle, joka on demokraattisen kontrollin ulottumattomissa ja jonne ohjattaisiin käytännössä veroja. Yhtä hyvin veroluontoisia käyttömaksuja voidaan ohjata talousarvioon ja päättää, että niitä käytetään väylänpitoon.
Bernerin paperi on tarkoitushakuinen. Siinä oletetaan väylänpidon säästöiksi viidessä vuodessa 20%, hallintomenojen säästöksi 20% ja investointien säästöiksi 20%. Näyttää olevan stetsonista nuo kaksikymppiset. Väylänpito on jo kokonaan kilpailutettu, joten, miten Lemminkäinen saadaan säästämään lisää? Hallintomenot ovat kovassa kasvussa maakuntauudistuksen myötä. Sitäpaitsi väylänpidossa on kaavoitukseen, suunnitteluun, ympäristöön liittyen paljon hallinnollisia menettelyjä, jotka on tehtävä. Eikö selvitystä tekemässä ole ollut ketään tienpitäjää? Investointimenojen säästönä 20% on puppua. Ei nykyään enää ole hankkeita keskeytetty, vaan kyllä ne on kokonaisuuksina valtaosin voitu tehokkaasti toteuttaa.