Utvecklingen av transportnätet baserar sig även på energi- och klimatstrategin och de mål om utsläppsminskning som har ställts på trafiken. I transportsektorn räcker det inte med enskilda åtgärder för att nå målen, utan alla tänkbara medel måste tillgripas. Dessutom behöver vi lägga om hela systemet. Det planerade transportnätsbolaget och de tilltänkta kundavgifterna för användningen av transportnätet är exempel på detta.
Avsikten är att kundavgifterna ska graderas enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Ei toimi tämäkään
V8-kuski
23. januari 2017 klockan 20.05.37
Bernerin mallissa valitettavasti ei ole ympäristöohjausta lainkaan. Trafin laskurin mukaan mitä enemmän ajat, sen edullisempaa kun polttoaineveroa alennetaan ja maksu on kausikohtainen, ei kovin digitalisaatiota vaikka sitäkin hehkutettiin. Ilmeisesti paikannuksen herättämän vastustuksen takia koko ympäritöohjaus jätettiin korulauseen varaan, todellinen vitsi selvitys tältäkin osin. Ainiin, olisihan meillä kaksi sitä samaa, tiemaksu ja ajoneuvovero joita voisi nostaa vaikka vuorovuosin ja polttoaineveronhan kaikki tietävät, kyllä se vielä nousee.
Ja autoveron poisto, kuka ostaisi enää sen pienipäästöisen kun herkkutehoturbon saisi pienellä lisähinnalla eli tämäkin sössittiin täysin, parempi olisi pitää isopäästöisillä ohjaava hankinnan vero, vaikka joiltain pienipäästöisiltä veroa alennettaisiin reilustikin.