Utvecklingen av transportnätet baserar sig även på energi- och klimatstrategin och de mål om utsläppsminskning som har ställts på trafiken. I transportsektorn räcker det inte med enskilda åtgärder för att nå målen, utan alla tänkbara medel måste tillgripas. Dessutom behöver vi lägga om hela systemet. Det planerade transportnätsbolaget och de tilltänkta kundavgifterna för användningen av transportnätet är exempel på detta.
Avsikten är att kundavgifterna ska graderas enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
käytäntö ja periaatteet
roaduser
23. januari 2017 klockan 21.46.25
Päästöt tulisi paremmin huomioida ajoneuvojen hinnassa ja käyttövoimaverossa, mutta maanviljelijäpuolueen Eskon puumerkki on piirtynyt lainsäädäntöön. Turpeella käyvä ajoneuvo välttyy käyttövoimaverolta, sähköautosta joutuu maksamaan ns. dieselveroa. Traktorit jäävät päästöjä ohjaavien maksujen ulkopuolelle. Ei kovin vakuuttavaa. Pahoin pelkään että kaikki entiset maksut säilyvät ja lisäksi tulevat tienkäyttömaksut.