Utvecklingen av transportnätet baserar sig även på energi- och klimatstrategin och de mål om utsläppsminskning som har ställts på trafiken. I transportsektorn räcker det inte med enskilda åtgärder för att nå målen, utan alla tänkbara medel måste tillgripas. Dessutom behöver vi lägga om hela systemet. Det planerade transportnätsbolaget och de tilltänkta kundavgifterna för användningen av transportnätet är exempel på detta.
Avsikten är att kundavgifterna ska graderas enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
MyDiesel ja BioVerno vähentävät aidosti päästöjä
EeroM
24. januari 2017 klockan 7.34.17
Ilmeisesti on sovittu, että liikenteen päästöt tulee leikata puoleen 2030 mennessä. Meillä on jo nyt aito ratkaisu uusiutuvissa dieselpolttoaineissa. Miksei näiden toimijoiden tuotteita voitaisi korostaa päästötalkoissa. Nyt lienee tilanne, että tuotteet ovat hyviä, mutta tuotanto ei ole riittävällä tasolla. Miksei tueta heidän investointeja.
Haittapuolena toki saatavat verovarat polttoaineesta putoavat, koska siitä maksetaan vähemmän polttoaineveroa. Mutta mitkä ovatkaan edut, kun päästöt aidosti vähenevät?! Karkea laskenta esittää, että jätediesel on puhdasta sähköautoakin ympäristöystävällinen! Se on jo aikamoinen saavutus nykyisellä tekniikalla. Miettikää kun kaikki kaupungin bussit liikkuisivat jo nyt ympäristöystävällisemmin kuin ratikka.