Borde fordonets utsläppsnivå inverka på priset?

Pratbubbla 88
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Utvecklingen av transportnätet baserar sig även på energi- och klimatstrategin och de mål om utsläppsminskning som har ställts på trafiken. I transportsektorn räcker det inte med enskilda åtgärder för att nå målen, utan alla tänkbara medel måste tillgripas. Dessutom behöver vi lägga om hela systemet. Det planerade transportnätsbolaget och de tilltänkta kundavgifterna för användningen av transportnätet är exempel på detta.

Avsikten är att kundavgifterna ska graderas enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017

Bilagor

Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Maksut ajon mukaan

Användarens profilbild

Päästöt ja maksut
23. januari 2017 klockan 11.07.58

tulevat kaikkein oikeudenmukaisemmin hoidettua polttoaineverolla. Tällöin ihmisillä on todellinen mahdollisuus valita. Jos maksusta tulee kiinteähintainen vuosimaksu, niin se rankaisee jälleen niitä vähän autoa käyttäviä, joille se kuitenkin pitkien matkojen vuoksi on välttämätön. Polttoaineverolla auton käyttäjillä on mahdollisuus valita käyttää autoa silloin kun sitä tarvitaan, ja maksu tulee sen mukaan oikeudenmukaisesti kaikille. Paitsi, että tässäkin tilanteessa hyvätuloiset taas voittavat, koska he voivat hankkia uuden vähäpäästöisen ja pienikulutuksisen auton, jollaiseen pienituloisilla ja työttömillä ei ole varaa.
Mikäli autoveroista ja -maksuista suurin osa menee uudelle yhtiölle, niin verokertymään tulee vajaus, joka on taas hankittava jostain, eli taas lisätään jotain muuta veroa. Se alapäästä yläpäähän peiton jatkaminen ei yhtään todellisuudessa kasvata sitä peittoa. Eli tässä uudessakaan systeemissä ei se rahamäärä lisäänny lainkaan, ainoastaan se on varmaa, että pienituloiset joutuvat tästä eniten kärsimään.

Gör en anmälan |