I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Ei yhtiöittämiselle
Api78
23. januari 2017 klockan 11.58.06
Vastustan yhtiöittämistä, mielestäni tiemaksujen keräämisen voi hoitaa myös seurantalaitteella jos järjestelmään kirjautuu vain ajoneuvon tekniset tiedot ja kotikunta mutta ei tunnistetietoja ajoneuvosta eikä omistajasta, tällöin ajomäärä kirjautuisin sellaisten esim. Ford Mondeo mallisten autojen kilometri pankkiin ja kokonais ajomäärä jaettaisiin tasan niiden autojen lukumäärän kesken ja yksilön maksu menisi sen mukaan. Mutta systeemissä pitäisi olla myös helppokäyttöinen ilmainen liikennekäutöstä poisto systeemi jossa voisi viikonlopuksikin ottaa auton pois liikennekäytöstä ja silloin ei tarvitsisi niistä päivistä maksaa. Operaattoreina toimisi kunnat, koska soten takia kunnilta vapautuu kapasiteettia hoitaa tämmöistä tehtävää. Systeemiin olisi kirjautunut että kuinka suuri osa sen kotikunnan autojen kilometreistä olisi ajettu minkäkin kunnan ja elykeskuksen teillä ja raha jaettaisiin näin oikeille tahoille. Ulkomaiset autot joutuisivat rajalla tullessaan maksamaan tuhannen kilometrin edestä ennakkoa, ja jos pystyvät todistamaan poislähtiessä ajaneen vähemmin samalla ajoneuvolla suomessa, niin saisivat osan takaisin. Tai sitten ulkolaisilla pitäisi olla aikaan perustuva taksa, jonka mukaan saisi ennakosta takaisin tai joutuisi maksamaan lisää.