I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Verokanta
Kävelijä
23. januari 2017 klockan 12.06.25
Moni kommentoija näyttää unohtavan, että elämme jatkuvasti kehittyvässä maailmassa. Nykyinen autoiluun liittyvä verojärjestelmä tuo tällä hetkellä tietyn määrän rahaa valtion kassaan. Näyttäisi kuitenkin siltä, että kyseisestä järjestelmästä putoaa pohja mahdollisesti jo n. 10 vuoden sisällä. Polttoaineveron tuotto putoaa, kun siirrytään vähemmän kuluttaviin ajoneuvoihin ja häviää tyystin, kun siirrytään vaihtoehtoiseen käyttövoimaan, kuten sähköön. Tietenkin voisi harkita ajoneuvojen latausähkölle omaa verojärjestelmää, mutta se lienee kohtalaisen helposti kierrettävissä oleva asia, kun sähkö tulee kuitenkin pistorasiasta.
Lisää pudotusta verokantaan tulee sitten, kun kuljettajattomat autot alkavat yleistymään. Uskoisin, että yhä useampi nykyinen autonomistaja siirtyy sitten tilausautopalvelun käyttäjäksi, kun kuljettajien palkkakulut eivät enää vaikuta kyydin hintaan. Jos on vähemään maksajia, täytyy nostaa hintaa tai miettiä koko asia uusiksi, jos halutaan saada saman kerran rahaa kerättyä.
Isolohko
23. januari 2017 klockan 13.01.44
Eli kun hyvätuloisten ostamien uusien autojen päästöt ovat pienet, on syytä nostaa pienituloisten maksuja.
Ei ole vaikea arvata kumpi ryhmä kannattaa, ja kumpi vastustaa esitystä.
Masa
23. januari 2017 klockan 13.07.26
Verokanta kirjoittaa:
"Nykyinen autoiluun liittyvä verojärjestelmä tuo tällä hetkellä tietyn määrän rahaa valtion kassaan." ja jatkaa murehtimista veropohjan supistumisella sähköautojen sekä itseajavien autojen yleistymisen myötä.
Ehkä nyt vielä on ennenaikaista murehtia asiaa joka on ajankohtainen ehkä kymmenen vuoden päästä. Sitä ennen pitää kuitenkin näille Suomen teille tehdä jotain ja itse näen parhaaksi vaihtoehdoksi sen, että palautettaisiin autoilijoilta kerätyistä veroista sinne alkuperäiseen kohteeseen nyt heti vaikkapa 30-35% kerätystä summasta.
Sinä vaiheessa mun sähkö- vety- tai atomienergiakäyttöiset ajoneuvot yleistyvät murehditaan niitä vasta sitten...
Ja siihen että kaikki autot ajaisivat itse itseään on matkaa lähes yhtä paljon kun autot lentävät joten sekin veropohja noilla näkymin pitäne silloin suunnitella uusiksi...