I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
liikenneverkon rahoitusongelma
varallisuuden käyttö
23. januari 2017 klockan 13.53.43
"Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Tieliikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7-8 mrd. euroa. Tästä summasta noin 1,9 mrd. euroa osoitetaan liikenteeseen. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman ?"
Tieverkon ikääntymistä on syytä korjata yksinkertaisesti käyttämällä autoilijoilta peritty verotulo tähän tarkoitukseen.
Näkisin myös yleisesti valtiollisten hankkeiden ja ulkoistettujen palveluiden käytön tarkempaa kustannusvastaavuutta.
Ulkoistus ei ole säästötapa, ellei siitä ole analyysejä pitkälle aikavälille olemassa.
Valtion omaisuuden hallinta on myös eräs asia joka on tuntunut kovin eräissä tapauksissa lyhytnäköiseltä. Sähköverkkojen, televerkkojen, tv-jakelukanavien, eräiden kemian alan yhtiöistä luopuminen.
Nämä hyödyt ovat hetkellisiä ja kuitenkin ne ovat osa kansallista infrastruktuuria.
On mielestäni lyhytnäköistä vuokrata esim. omaa tv-jakeluverkkoa takaisin omaan käyttöön ulkomaisesta omistuksesta...
Ehkäpä on muitakin syitä, joissa liikenneverkon rahoituksen vaje tuntuu omituiselta, jos autoilijat maksavat 8 Mrd € ja
tieverkko saa käyttöönsä 1.5 Mrd €.