Vad tycker du om förslaget att bilda ett bolag för att lösa problemen med finansieringen av transportnätet?

Pratbubbla 287
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017

Bilagor

Inga bilagor
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Ei aitoa kilpailua-->ei yhtiöittämistä

Användarens profilbild

Kansallisvarallisuus
23. januari 2017 klockan 14.15.05

Teleoperaattoreilla on omat verkot, ne voivat kilpailla aidosti ja se on myös suhteellisen toimivaksi koettu alkuvaikeuksien jälkeen. Sähkönsiirtoverkko on yksi verkko, Caruna on hyvä huono esimerkki, miten yhtiöittämisen myötä kansallisomaisuus karkaa ja laskun maksaa veronmaksaja.

Tieverkko on se yksi verkko, ei ole kilpailevia teitä. Täysin järjetöntä perustaa siihen yhtiötä. Laskun maksaa veronmaksaja. Rahoituksen ongelma johtuu huonosta poliittisesta päätöksen teosta ja pitkäaikaisesta liikenneverkon laiminlyönnistä. Siihen ei tarvita yhtiöitä, vaan suunnan korjaus. Infra on pidettävä kunnossa ja siihen olisi ennemin saatava poliittinen konsesus ja uskottava pitkän ajan politiikka, kuin yhtiö.

Kuinka huolehdittaisiin, ettei muutama vuosi takaperin autonsa uutena ostaneet joutuisi nyt tuplamaksajiksi? Aivan järjetöntä touhua, jos ei heitä sitten vapautettaisi maksuista. Hehän ovat jo autoveronsa maksaneet, nyt tulisi tuplamaksut. Tälläiseltä pitäisi viheltää peli poikki saman tien, tai ilmoittaa selkeästi, että esimerkiksi alle kymmenvuotiailta autoilta vähennettäisiin maksuista laskennallinen autoveron osuus.

Enpä ihmettele, ettei autokauppa käy. Peli pitäisi nyt viheltää selvästi poikki, jotta autokauppa palaisi ennalleen. Autoveron alentaminen on oikea suunta ja sillä tiellä hallitus jo on. Autoveropotin pienentyessä löytyy korvaavia keinoja, kuten ajoneuvoveron perusosan voimakkaampi porrastus päästöjen mukaan. Samalla saataisiin uusittua autokantaa, kun verotuksen keinoin kannustettaisiin vähäpäästöisiin.

Eikä autovero edes ole kovin haitallinen valtion talouden kannalta. Siitä saadaan hyvin rahaa ja sen haitat ovat minimaalliset. On paljon haitallisempia veroja, kuten varainsiirtovero asuntokaupoissa. Turhaa pohtia autoveron poistoa, kun on jäljellä tuommoinen täysin järjetön vero, joka vähentää muuttamista ja jonka myötä ihmiset asuvat itselleen sopimattomissa asunnoissa. Lisäksi se lisää työttömyyttä, kun asunnot tehdään Suomessa pääosin suomalaisen työvoiman turvin, toisin kuin autot.

Me tarvittaisiin pitkän ajan politiikkaa asumiseen ja liikenteeseen. Asumisessa ongelmana on kaavoituksen kankeus, rakentamisen kalleus ja kauppaa tahmaava varainsiirtovero. Liikenteessä perus ongelma on se, että tieverkon annetaan rapautua. Rapautuminen estettäisiin suunnan korjauksella (tehty). Lisäksi tarvittaisiin pitkän ajan poliittinen konsensus, ei demokratian kaventamista yhtiömallilla. Liikenteen verotus on kustannustehokasta ja siitä saadaan valtava tuotto. Ei sitä pidä mennä rapauttamaan!

Gör en anmälan |