Vad tycker du om förslaget att bilda ett bolag för att lösa problemen med finansieringen av transportnätet?

Pratbubbla 287
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017

Bilagor

Inga bilagor
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Ylimääräisiä hallintorakenteita ei tarvita

Användarens profilbild

Laquel
23. januari 2017 klockan 16.06.57

Emme tarvitse lisää hallinointia tai seurantaa autoilijoiden laskutukseen ja verotukseen, koska meillä on polttoainevero. Ne jotka ajavat paljon, maksavat enemmän. Polttoaineveron kasvattaminen kannustaa myös siirtymään vähemmän kuluttavaan (=vähemmän päästävään) autoon.

Autovero voidaan poistaa kokonaan kasvattamalla polttoaineveroa n. 30% (~20snt/l). Todellisuudessa polttoaineveroa ei tarvitse kasvattaa edes niin paljon, sillä autoveron poistuttua valtion ALV-tulot kasvavat myös, kun kansalla on varaa ostaa (verottomalta hinnaltaan) kalliimpia autoja. Osan polttoaineveron korotuksesta voi myös siirtää ajoneuvoveroon jos ei haluta tehdä polttoaineesta niin paljon kalliimpaa.

Sähköautoista en olisi niin huolissani, koska kanta on vielä merkityksettömän pieni ja kun se kasvaa, voidaan sähköautojen käyttövoimaveroa kasvattaa.

Sitten siitä verotulojen kohdentamisesta tieverkkoon: lailla voidaan säätää että tietty osuus autoista ja muista ajoneuvoista kerätyistä veroista tulee kohdentaa väylien hoitoon.

Gör en anmälan |