I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Ylimääräisiä hallintorakenteita ei tarvita
Laquel
23. januari 2017 klockan 16.06.57
Emme tarvitse lisää hallinointia tai seurantaa autoilijoiden laskutukseen ja verotukseen, koska meillä on polttoainevero. Ne jotka ajavat paljon, maksavat enemmän. Polttoaineveron kasvattaminen kannustaa myös siirtymään vähemmän kuluttavaan (=vähemmän päästävään) autoon.
Autovero voidaan poistaa kokonaan kasvattamalla polttoaineveroa n. 30% (~20snt/l). Todellisuudessa polttoaineveroa ei tarvitse kasvattaa edes niin paljon, sillä autoveron poistuttua valtion ALV-tulot kasvavat myös, kun kansalla on varaa ostaa (verottomalta hinnaltaan) kalliimpia autoja. Osan polttoaineveron korotuksesta voi myös siirtää ajoneuvoveroon jos ei haluta tehdä polttoaineesta niin paljon kalliimpaa.
Sähköautoista en olisi niin huolissani, koska kanta on vielä merkityksettömän pieni ja kun se kasvaa, voidaan sähköautojen käyttövoimaveroa kasvattaa.
Sitten siitä verotulojen kohdentamisesta tieverkkoon: lailla voidaan säätää että tietty osuus autoista ja muista ajoneuvoista kerätyistä veroista tulee kohdentaa väylien hoitoon.