I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Bernerin liikenne-esityksen rahavirrat ja valaan siirrot
pekka
23. januari 2017 klockan 16.40.47
Päästäkseen selville isojen poliittisten manöövereiden ytimestä kannattaa seurata rahavirtoja ja vallan siirtymisiä.
Nyt autoilijoilta kerätään veroina ja veroluontoisia maksuina 8 miljardia €., joista vain osa menee liikenteeseen. Bernerin mallissa nämä menot 8 miljardia euroa kerätään tieosakeyhtiöön, josta valtio omistaa 65 ja maakunnat 35 %. Teiden operatiivisesta suunnittelusta vastaa yhtiön hallitus ja yhtiökokous strategiasta ja osingon jaosta.
Ensiksi koko liikenne viedään eduskunnan ja hallituksen valvonnan päätöksen teon ulkopuolelle osakeyhtiönlukkojen taakse.
Toiseksi valtion budjetista viedään tieyhtiöön 8 miljardia €. Se on pääosin pois valtiovarainministeriön vastuualueelta. Se on myös pois nykyisillä tieveroilla ja maksuille nyt kustannetuista koulu- ja sosiaalihoidon menoista (6 miljardia €) . Kokoomus ei tätä niele. Mistä rahat koulutukseen ja soteen?
Kolmanneksi maakunnat pääsevät käyttämään 28 miljardin € (0,35x8) liikevaihdosta syntyvät voitot ja saavat taseeseensa 35% teiden nykyarvosta. Käytännössä tämä mahdollistaa mm. maakuntaveron, jonka autoilijat maksavat. huttunenpekka.blogspot.fi