I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Siirtyminen uuteen edellyttäisi syrjimättömyyttä autoveronsa jo maksaneita kohtaan, laskennallinen jäännösarvo hyvitettävä maksuissa
Rehellisyyttä laskurin käyttöohjeisiin
23. januari 2017 klockan 16.46.23
Hei, Trafin kustannuslaskuri antaa virheellisen kuvan Bernerin esittämän liikenneverkkouudistuksen vaikutuksista.
Laskin esittää vertailun oikein vain siinä tilanteessa, jossa autoa ei vielä omista vaan olisi ostamassa autoa nykyisen tai luonnostellun muutoksen lainsäädännön mukaan.
Jos auto on jo olemassa, laskurin laskennallinen vero-osuus tulee jättää huomiotta. Autovero on maksettu kerralla auton oston yhteydessä, se on osa auton hintaa, ei vuosittaista käyttökulua. Laskurin saa näyttämään oikean tuloksen merkitsemällä auton arvo-kohtaan luvun nolla. Tällöin se näyttää todellisen muutoksen omissa todellisissa vuosikustannuksissa.
Erot ovat todella merkittävät ja tulisikin selvittää onko joku syyllistynyt tahalliseen harhauttamiseen kun on annettu ymmärtää, että kansalaiset voisivat saada laskurista objektiivisen käsityksen omien vuosikustannustensa muutoksista selvityksen mukaisessa uudessa tilanteessa.
Ohessa selvityksessä mukana ollut ko. laskurin tuottamista esimerkeistä. Tuossa esimerkissä erheen suuruus on peräti 899,49 € vuosi. Autoilijalta kohdistuva vuosikustannusten muutos on todellisuudessa tuon laskennallisen verosumman verran suurempi kuin selvityksen esimerkeissä on ilmoitettu.
Erikseen on ollut esillä myös ajatus siitä, että tänä vuonna uuden auton ostajille annettaisiin erityinen tuki auton ostamiseen tai alennus live yhtiön veloituksista.
Eikä olisi oikeampi ja perustuslakia paremmin noudattava menettely jos hyvitys annettaisiin kaikille vanhojenkin autojen omistajille sen mukaan kun laskurin mukaista laskennallista autoveroa ko henkilölle vielä kohdentuisi. Tällöin siirtymä uuteen järjestelmään olisi oikeudenmukainen ja syrjintään. Jos tuota laskennallista osuutta olisi jäljellä alle esim 20 euroa, jätettäisiin hyvitys jo maksamatta tms.
Tällöin normaalia yleistä maksutasoa jouduttaisiin toki säätämään sellaiselle tasolle, joka tuottaisi tarvittavan vuosikertymän. Tällaisessa menettelyssä myös käytettyjen autojen markkina ja arvostus etenisivät mahdollisimman pienin häiriöin.