I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Bernerin ehdotus lisää kuluja
Lasse
23. januari 2017 klockan 17.50.53
Sinänsä sama onko väylät yhtiöitetty vai toimivatko budjettipohjalta, kunhan yhtiö pysyy 100% valtion omistuksessa.
Yhtiöstä on vain valitettavan pieni polku siihen Bernerin visioon mikä ajaa varmasti kaikkea muuta kuin pienen tienkäyttäjän asiaa. Berner yhtiöittää väylät, myy pääomasijoittajille (ulkolaisille kuten Caruna) jolloin tulee pieni tilapäinen rikkauden tunne lämmittäen hetken kuin pissa pöksyissä.
Lopputulemana LVM:n eikä muidenkaan virkamiesten määrä putoa mutta väyläyhtiö kerää rahaa jotta saa hallintokoneiston palkat maksettua ja tuloutettua voittoja 40% pääomasijoittajien taskuun. Tuloutus tapahtuu toki ylikalliiden lainojen korkojen muodossa jolloin näennäisesti annetaan kuva että voitto olisi vain maltilliset 8% liikevaihdosta.
Rahaa väyliin ei tule jatkossa yhtään enempää kuin ennenkään mutta valtio alkaa keräämään lisää veroja muissa muodoissa, jotta saa sosiaalitouhut maksettua koska liikenteen veroptulot menevät ulkomaisiin taskuihin.
Aina nousee verenpaine kun se ahne nainen näkyy telkassa.