I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Uusi ehdotus
Timo
23. januari 2017 klockan 18.02.12
Liikenteestä kerätään jo nykyisin moniverroin rahaa, mitä liikenneverkko vaatii. Siirettäköön se raha kokonaan likenneverkkoon ja etsittäköön valtion muihin menoihin rahat muualta.
Jos liikenteen verotusta halutaan muuttaa, niin tehtäköön se ajoneuvo-, käyttövoima- Ja polttoineveroon. Niillä ei vuotuisina veroina ole tasevaikutuksia kuten ehdotetulla autoveron muuttamisella olisi.
Eli ehdotukseni olisi, että luovutaan ajoneuvo-, käyttövoima ja polttoaineverosta. Korvataan niistä saatava rahamäärä aika- tai kilometripohjaisella käyttömaksulla. Siinä voitaisiin huomioida esim. päästöt ja ajoneuvon käyttötarkoitus. Kilometrikohtainen maksu voisi perustua auton matkamittariin. Se on jokaisessa autossa. Se luettaisiin ja tarkistettaisiin katsastuksen yhteydessä. Tieheämpää laskutusta haluttessa auton omistaja voisi ilmoittaa lukemat maksun kerääjille sähkömittareiden tapaan. Mitään uusia laitteita ei tarvitsisi asentaa autoihin.
Tieverkkojen omistajille voitaisiin jakaa maksun tuotto liikennemäärien perusteella. Eli esim. tiekunta vain laittaisi ajoneuvolaskurin tielleen ja laskuttaisi sen mukaan asiakamaksua sen kerääjältä (ajoneuvojen lukumäärä x tien pituus).
Maksun voisi kerätä esim. Trafi. Uusia organisaatioita siihen ei tarvita. Tieverkkojen omistuksen muuttamisesta ei minun järjellä tulisi mitään hyötyjä. Päinvastoin niiden yhtiöittäminen veisi niiden kehittämisen demokraattisen kontrollin ulkopuolelle. Eli olkoon edellenkin valtion, kuntien ja yksityisten teitä.
Jos autoveroon halutaan tehdä muutoksia, tehtäköön se hyvin pitkän siirtymäajan (=autojen elinkaari) kuluessa. Kertarysäyksellä se ei ole oikeudenmukainen.