I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Nykyinen systeemi hyvä.
@Teknikko
23. januari 2017 klockan 19.04.18
Nykyinen tierahoitus, polttoainevero + auton käyttävero on toimiva systeemi. Eli sitä enemmän maksat, mitä enemmän ajat. Bensa-asemien mittaria on vaikea huijata, mutta gps- paikannuslaitteen saa helposti pimeäksi amatöörikin. Tuollainen seurantamenetelmä söisi valtion tiebudjettia enemmän, kuin mitä se toisi rahaa.
Lisärahoituksena pitäisi harkita ulkomaisten autojen, ja raskaan liikenteen tiemaksuja. Eli kaikki ulkomaisissa kilvissä rajan yli tulevat joutuisivat maksamaan tietyn suuruisen tien käyttömaksun esim. ajan mukaan. Ei sen tarvitsisi olla edes kovin suuri (esim. 5-10e./viikko) , kun se toisi rahaa valtion kassaan huomattavan summan. Vaatii tietysti puomit ja rahastuksen niin itä kuin länsirajoillekkin , mutta eihän se voi olla niin, että tänne vaan ajetaan ja käytetään suomalaisia teitä suomalaisten verorahoilla.