I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Ulkolaiset mukaan talkoisiin / käyttäjä maksaa
Rävän Tuuhein STI
23. januari 2017 klockan 19.33.45
Nykyisellä systeemillä on menty vuosikymmeniä ja nyt se ei enää riitäkään? Jos tätä riittävyysongelmaa lähdettäisiinkin purkamaan sieltä tämän jäätävän sossuhyysäyspullamössöyhteiskunnan akilleen kantapäästä eli jäätävistä julkisen sektorin menoista. Satoja ja taas satoja miljoonia euroja hassataan aivan idioottimaisiin asioihin joka vuosi. Asioihin jotka ovat muka tärkeämpiä kuin kotimaan tieverkko.
Tälläkin hetkellä Suomessa on töissä varmasti tuhansia ja taas tuhansia Itä-Euroopan "osaajia", joista kaiken kukkuraksi osa asuu täällä reilusti yli 180vrk vuodesta ja ajelevat autoverottomilla autoillaan (Eestin kilpiä) niin paljon kuin lystäävät. Ketään ei kuitenkaan tunnu kiinnostavan? Eikä kiinnosta Hangosta itärajalle sahaavat rekatkaan. Eikä ns. kabotaasiliikenteen vapauduttua huomattavasti (kiitos EU!) kiinnosta nekään (ulkolaiset) kuljetusliikkeet. Ei kiinnosta koska eri alojen lobbarit lobbaa onnistuneesti omiensa puolesta.
Nyt suomalainen tienkäyttäjä maksaa ihan sairaalloisesti mukamas vapaasta liikkumisestaan ja vastineeksi saa siitä 1:8 -osan takaisin luokattoman kehnon tiestön ylläpidon ja kehittämisen kautta.
Miten Ruotsissa pärjätään vaikkei siellä rahasteta autoilijoilta edes puolta (50%) suomalaisesta autoverotuksen kokonaistasosta? Miten Saksassa pärjätään vaikkei siellä edes tunneta termiä "autovero". Miten Briteissä pärjätään? Entä Tanskassa? Tai vaikkapa Ranskassa.
Sinne vain Berner & Co ihmettelemään miten homma toimii. Jos alkuun otettaisiin tässäKIN asiassa mallia länsinaapurista??