I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Liikenneinfra on osa julkista taloutta
JukkaH
23. januari 2017 klockan 19.42.23
Selvityksessä ehdotetaan itse asiassa, että julkisen infran rahoitukselle luodaan korvamerkitty verotusoikeus. Sellainen linja romahduttaa julkisen taloden ja demokraattisen päätöksenteon. Infrastruktuurimenojen tulee hyvinvointiyhteiskunnassa olla samassa valinkauhassa muiden julkisten menojen kanssa. Niistä päätetään poliittisesti. Ja lopulta vaaleissa.
Tässä voi vain kysyä, mitä menolajit seuraavaksi siirretään talousarvion ulkopuolelle ja eduskunnan ulottumattomiin. Selvityksessä tätä käytetään kaiken lisäksi positiivisena argumenttina ehdotusten puolesta, että tienpidon menot eivät enää kilpailisi kaiken maailman muiden menojen kanssa. Myös ns. siltarumpupolitiikan välttäminen otetaan argumentiksi, vaikka käytännön tienpidossa todella nykyään vähäistä. Sitäpaitsi maakuntahallinnon mukaan otto yhtiön hallitukseen toisi tienpitoon siltarumpupolitiikkaa oikein kunnolla.