I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Helppoa, mutta ei lvm:lle
Tiedemies
23. januari 2017 klockan 20.14.14
Nykymallia kehittämällä, maltillisin muutoksin ja meillähän on tähän oma malli, budjetti josta voidaan osoittaa rahaa sinne mihin halutaan. Ketuttaa muutenkin, että nyt isoimmaksi ongelmaksi on nostettu teiden kunto kun meillä vanhukset makaa vaipoissaan tarhattuna, työttömiltä ja vähäosaisilta otetaan, mutta lvm onneksi tietää mikä on se pahin ongelma. Menkää samaan jonoon vm:n oven taakse kuin muut verovaroja mankuvat, saatte sieltä saman kohtelun kuin muutkin.
Nykymallissa veronkeräyskustannukset muutaman miljoonan, Bernerin mallissa jotain epämääräistä toiminnan tehostumisesta, jonka mukaan autoilija säästää. Trafin laskurin mukaan säästöä symtyy, mutta virtuaalivaluutassa, tosimaailmassa kaikille tulisi,isompi lasku postissa ensi vuonna ja sitten kun kunnat ja firmat tulevat mukaan rahastamaan, jotain vielä ihan muuta.
Jos tämä toteutetaan, tulee kapina.