I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Live Oyj
MarkusK
23. januari 2017 klockan 22.11.09
1. Valtion 65% ja kuntien 35% omistama, Live Oyj tulisi hallita seuraavia tytäryhtiöitänsä: Finavia Oyj, Finrail Oy, VR-Yhtymä Oy, Gasum Oy, Arctia Oy, Meritaito Oy sekä Trafi. Autoveroa ei poistettaisi, ehkä hieman madallettaisiin. Asiakasmaksut esitetyllä tavalla vaikuttavat hyvältä, eli ajokilometrin tai ajankäytön mukaan.
2. Gasumin omistus tulisi olla 51% listauduttua pörssiin ja fuusioiduttua sähköautoverkon kehittäjien kanssa. Gasum Oy muuttaisi nimeksi FinGreenEnergy Oyj (FGE Oyj) ja se perustaisi suomenkattavan sähkö sekä kaasuauto-jakeluverkoston.
3. Live Oyj konsernin sivutulonlähde tulee valvonnan ja turvallisuuden kehittämisestä SafetyFinRoad Oy, joka olisi edelläkävijä maailmalla liikenneturvallisuudessa. Live Oyj konserni tekisi SfetyFinRoadin ja Trfin kautta merkittävää T&K-työtä kehittäen uusinta valvontateknologiaa ja edistäen robottiautokulttuuria.
4. Live Oyj olisi selvitysryhmän mukaisesti alusta jota eri operaattorit käyttäisivät, keräten liikennekäyttömaksuja. Autoverosta ei luovuttaisi, mutta sillä ohjattaisiin ostokäyttäytymistä siten, että alle 100 Co ² autot voisivat olla verovapaita. Ajoneuvoveron osalta luovuttaisiin painoon perustuvasta progressiivisuudesta ja laitettaisiin kaikki autot verolle päästöjen mukaan.
5. Live Oyj tekisi merkittäviä vanhan päästöauton romutuskampanjoita, jotka saisivat suuren mediajulkisuuden ja siten saataisiin autokanta palkkiorahalla ympäristöystävällisemmäksi.
6. Live Oyj voisi myöntää pankeille oikeuden parempiin autolainoihin alle 100 Co ² päästöislle autoille ja Live Oyj mainostaisi Trafin kautta parhaita ympäristöystävällisiä autoja, eri vuosi- ja hinta kategorioilla.
7. Lisäksi Live Oyj tarjoaisi kuluttajille sekä asunto ja kiinteistö osakeyhtiöille ASP-tilimäisen menetelmän, jonka avulla asiakas saisi tuettua lainaa kun on säästänyt tässä tilanteessa 5 % etukäteen, järjestelmää kutsuttaisiin CarASP-tiliksi.