I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Surkea esitys
Tuffa 1952
24. januari 2017 klockan 0.18.46
Olen seurannut asian etenemistä esittelystä alkaen. Johtopäätökseni on, että valmistelussa ja esittelyssä ei ole otettu huomioon merkittävimpiä meihin kaikkiin autoilijoihin vaikuttavia asioita. Ensinnäkin esitys vaikutuksiltaan pitää olla niin tasa-arvoinen ja neutraalia kustannusvaikutuksiltaan autoilijoille kuin mahdollista, ainakin kaikkia henkilöautoilijoita kohtaan. Esityksen olisi pitänyt ratkaista autoveron osalta aiemmin ostettujen autojen ja uusien ostettavien autojen välinen taloudellinen tasavertaisuus ollen oikeudenmukainen meitä kaikkia kohtaan. Kansalaisten oikeudenmukaisessa kohtelussa autojen hankintahetken lisäksi tulee ottaa huomioon myös henkilöiden elämänvaihe, työikäinen, eläkeläinen jne. Itse olen eläkeläinen ja automme ostopäivä oli 11.3.2016. Ostimme uuden auton, joka tullee olemaan meidän viimeisemme. Omalta kohdaltani olisin kärsinyt erittäin suuren vääryyden mikäli uusi verotuskäytäntö ja käyttömaksut olisivat tulleet voimaan vuoden 2018 alussa ilman minkäänlaista kompensaatiota maksamastamme autoverosta, joka oli noin 12.000 euroa. Odotin, että LVM:n ministeri AB olisi esityksessään kertonut myös jo maksettujen autoverojen kompensoinnista. Olisimme hyväksyneet vaikkapa sellaisen periaatteen, että maksetun autoveron olisimme voineet vähentää vaikkapa 9 - 12 vuoden aikana suoraan eläkkeemme verosta. Autoveron osalta esitys olikin kaikkein heikoin ja väärin kansalaisia kohteleva. Oli erittäin hyvä, että esitetyn mallin käsittely lopetettiin sen häiritessä merkittävästi myös autokaupankäyntiä.