I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Järjestelmän on oltava pitkäjänteinen ja ennakoitava
Biopolttoainekuski
24. januari 2017 klockan 0.44.08
Mihin tahansa sitten aikanaan päädytäänkin, niin päätösten pitää olla sellaisia, että ne eivät saata täysin päättäjien armoilla olevia, usein autokaupassa elämänsä suurimpiin kuuluvia yksittäisiä investointeja tekeviä autoilijoita kohtuuttomaan asemaan. Vain maksupolitiikan suurella ennakoitavuudella luodaan edellytykset uusien teknologioiden kysynnän voimakkaalle kasvulle.
Toisin sanoen kun tietylle kansantaloudellisesti ja ympäristön kannalta toivottavalle teknologialle luvataan vero- tai käyttömaksuetuja, näihin etuihin on todellakin virallisesti sitouduttava pitkällä aikajänteellä. Tällä hetkellä olen kiinnostunut uuden biokaasukäyttöisen auton hankinnasta, mutta en yksinkertaisesti uskalla tehdä sitä, koska en lainkaan tiedä, millaisen lisäveron jo nyt hyvin arvaamattomaksi osoittautunut hallitus saattaa lätkäistä sille vaikka jo vuoden-parin päästä.
Lisäksi ei saa luoda kiinteisiin perusmaksuihin (kuten km-riippumaton käyttövoimavero) kannustinloukkuja, joissa jokin teknologia on tehty ajojaan minimoimaan pyrkivälle taloudellisesti kannattamattomaksi tai lähes samantekeväksi - silloin on liian helppo valita vanhanaikaisempi teknologia, jolla on puolellaan vahvempi perusinfra ja muita suuren käyttäjämassan tuomia etuja.