Vad tycker du om förslaget att bilda ett bolag för att lösa problemen med finansieringen av transportnätet?

Pratbubbla 287
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017

Bilagor

Inga bilagor
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Tiemaksu + polttoainevero

Användarens profilbild

1x
23. januari 2017 klockan 8.59.44

Kuulin ehdotuksen, jota voisin kannattaa mikäli uudistuksia tehdään. Eli Yle-veron tapainen nimetty Tiemaksu KAIKILTA KANSALAISILTA vuosittaisen verotuksen yhteydessä, ja lisäksi polttoaineverotuksella hoidetaan siirtymäaika fossiilisista polttoaineista muihin.

Tiemaksu-niminen korvamerkitty valtion meno takaisi tasaisen tulopohjan tieinfran kehittämiselle Yle-veron tapaan. Jokainen kansalainen hyötyy tieinfrasta, myös paatunein city-ihminen koska kauppojen hyllyt täyttävät teiden kautta käytti hlö itse autoa tai ei eli maksun kohdistaminen kaikille on oikeudenmukaista ja perusteltua. Tiemaksulla myös pyöräilijät osallistuisivat infran kehitykseen, toisin kuin muissa malleissa eli Tiemaksu toisi tasapuolisuutta. Tiemaksu-verolla vältyttäisiin päällekkäisten hallintohimmelien pystytys, valtion omaisuuden siirtyminen pois parlamentaarisesta valvonnasta ja kustannusten karkaaminen hallitsemattomasti Carunan/Digitan tapaan.

Palvelujen tarjoaminen on loistava idea Bernerin selvityksessä ja tärkeä osa tulevaisuuden teiden käyttöä. Kuitenkaan poliitikkojen ei ole syytä muodostaa suljettua monopoliaseman tapaista tilannetta, vaan pelkästään huolehtia lainsäädännön ajantasaisuudella että yritykset voivat kehittää omia palvelukonseptejaan. Kyllä palveluja tarjotaan, jos lainsäätäjät antavat mahdollisuuden, mutta se mahdollisuus ei saa olla monopolimainen tilanne.

Polttoaineveron taso on itsessään loistava tapa ohjata pienikulutuksisiin ja ei-fossiilisiin polttoaineisiin, ja lisäksi sen tasoa voi poliitikot säädellä helposti nopeastikin muutostarpeen yllättäessä.

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

nuori69
23. januari 2017 klockan 9.17.18

mutta kun tässä on yksi ongelma, autoilijat maksaa nykyään muutakin valtion rahan hassaamisia niin mistä sitten rahaa siihen saadaan, haluaisitko maksaa esim tuloveroa muutaman prosentin lisää?

Gör en anmälan |