I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
miksi miksi
nuori69
23. januari 2017 klockan 9.10.18
olen samoilla linjoilla tapsan kanssa. mihin kaikki muu verotulo menee. olisi hyvä tietää kaikki mihin maksamani eurot käytetään.
ajoneuvoverosta tosiaan pitäisi palauttaa enemmän teiden kunnossapitoon, samalla teiden kunnostajilta laatutakuun varmistaminen, nekin osaa kupata rahaa.
ja miksi pitäisi olla yhtiö
Yhtiön pysyminen valtion omistuksessa turvattaisiin lailla siten, että yhtiön osakkeita saa luovuttaa muille vain eduskunnan suostumuksella.
eli yhtiö voitaisiin myydä kun, esim seuraavia hallituskumppaneita kiristetään sillä, pääsette hallitukseen kun suostutte tieyhtiön myymiseen sipilä&berner oy:lle.
tuntuu että on ilmassa hieman sellainen kusetuksen maku kansalaisia kohtaan.
eikö tässä maassa ole nyt poliitikoilla enää muuta tekemistä kuin yrittää kaikin tavoin vaikeuttaa kansalaisten elämistä, palkat ei ole noussu joten kulujenkaan ei pitäisi nousta.
@Hanna_LVM
23. januari 2017 klockan 10.21.40
Valtion verotuloja ei ole korvamerkitty eli verot kerätään valtiolle, ja eduskunta päättää vuosittain niiden käytöstä. Liikenteestä kerätyillä veroilla kustannetaan siis esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan, maanpuolustuksen, poliisin ja koulutuksen menoja. Lisätietoa budjetista esimerkiksi täällä: http://www.tutkibudjettia.fi/
Pekka_vm
23. januari 2017 klockan 10.46.27
Onhan Yle -verokin korvamerkitty. Osan autoilusta kerätyistä veroista voisi helposti korvamerkitä teiden kunnossapitoon!
drefys
23. januari 2017 klockan 10.46.33
Ei pidä unohtaa myös kansallista maataloustukea,joka on yli 300miljoonaa per vuosi. Nyt ministeri on antamassa 100miljoonaa korvamerkitsemättömiä verorahoja autokauppalle.Tuntuu että rahalla ei ole merkitystä varsinkaan verorahoilla .Pää asia on,että ministerin ajama hanke saadaan toteutettua.
jukiapina
23. januari 2017 klockan 12.21.42
Siirretään tämä asia siis pois Liikenneministeriöltä. Poistetaan autovero ja annetaan ajoneuvoveron ja käyttövoimaveron olla ennallaan. Otetaan rahat muualta. Kerta näitä ei korvamerkitä niin miksi liikenneministeriö edes pohitaa tätä asiaa kun autoilija maksaa tälläkin hetkellä liikaa veroja saatuun hyötyy nähden?!
Poistetaan kehitysapu, lisätään pääomaverotusta, puretaan byrokratiaa jne. Kyllä näitä keinoja löytyy.
SmallFart
23. januari 2017 klockan 13.47.34
Koska Suomi on kovaa vauhtia luisumassa "banaanivaltioiden" kastiin jossa korruptio ja kansan rahojen kähmintä on pääasia ja jossa pätee viidakon lait.
Ville Kokkinen
23. januari 2017 klockan 14.06.46
1) Olisi mahdollista korvamerkitä verotulot liikenteelle, mikäli tahtoa löytyy.
2) Mistä nyt liikenteestä ohjatut verotulot, jotka siis esityksessä poistuvat, joilla on kustannettu edellämainittuja tärkeitä asioita, vastaisuudessa kerätään?