I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Nopeaa ja selkeää
Kansalainen, yrittäjä ja veronmaksaja
23. januari 2017 klockan 9.22.45
Nostetaan bensan ja diesel hinta 4 -5 €/litralta. Tämä on tasapuolista kaikille, ohjaa kuluttajaa niin auton hankinnassa kuin käytössä. Nyt oleva selvitys ja tulevat mahdolliset ovat aikaa, rahaa vieviä ja luovat uuden valtion himmelin, jota ei tarvita kun nykyisetkin ovat jo osoittatuneet toimimattomiksi.
@Hanna_LVM
23. januari 2017 klockan 10.39.00
Tässä on ongelmana se, ettei lisärahoitus välttämättä menisi liikenneverkkojen rahoitukseen, koska eduskunta päättää vuosittain valtion budjetista. Liikenneverkkoyhtiön päätarkoituksena on parantaa liikenneverkon kuntoa takaamalla sille riittävä rahoitus - tämä saavutettaisiin irrottamalla se valtion budjetista. Yhtiön käyttäjiltä keräämät maksut menisivät suoraan liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen.
juho
23. januari 2017 klockan 10.51.08
Miksi valtion ja maakuntien omistama yhtiö ei voi suoraan rahastaa käyttäjiä. Miksi Berner haluaa sen alapuolelle operaattorit (omistaja kuka vain, mistä vain?) rahastamaan ja ehkä vetämään välistä?. Haluan muistuttaa suomen kansalaisia ja veronmaksajia, että me olemme jo maksaneet ja rakennuttaneet nämä tiet. Se pisti eniten mietityttämään.
Lisää työttömiä
23. januari 2017 klockan 11.35.45
Jos bensan hintaa nostettaisiin tuollaisiin lukemiin, niin paljonko tulisi lisää työttömiä, jotka tällä hetkellä joutuvat ajamaan satoja kilometrejä päivässä työmatkoja. Miten nämä rahoitettaisiin?
PHEV-autoilija
23. januari 2017 klockan 12.28.19
Ei riitä 4-5 s/litra, nousu pitää olla 20-30 s/litra. Se ohjaa ostaman vähemmän kuluttavia ja saastuttavia autoja.