I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Pariisin ilmastosopimus
PHEV-autoilija
23. januari 2017 klockan 10.06.01
Suomi on sitoutunut vähentämään liikenteen päästöjä radikaalisti lähitulevaisuudessa. Millään muulla tämä ei onnistu kuin pakottamalla vanhoilla saastuttavilla autoilla ajavat vaihtamaan vähäpäästöisempiin autoihin, vaikka ne siten olisivat käytettyjä, mutta olisivat kuitenkin vähäpäästöisiä. Ei ole mitään muuta vaihtoehtoa. Dieselin on todettu olevan typin oksidien osalta erittäin vahingollinen ihmisten terveydelle. Lisänä vielä pienhiukkaset.
Tässä jotain vaihtoehtoja :
- lisätään polttoaineen hintaan 6-8 s/litra, myös Dieseliin.
. poistetaan dieselin veroetu polttoaineelle yksityisautoilijoilta-
- Tienkäyttömaksu määritellään asuinalueen mukaan niin että maalla asuvilla se on pienempi kuin kaupungissa asuvilla, koska kaupungissa auto ei ole pakollinen, mutta haja-asutusalueella ei julkinen liikenne toimi juuri lainkaan.
- Autoveroa ei poisteta kuin vähäpäästöisiltä autoilta ja veron progressiivisuutta nostetaan.
Käytetään näin saadut tienkäyttömaksut teiden hoitoon.