I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Yksityistäminen
Hapeir
23. januari 2017 klockan 10.10.44
Hei! Olen aidon markkinatalouden kannattaja (selvyyden vuoksi korostettakoon asiaa). Tässä kulkuyhteyksien rakenteellisessa uudistuksessa kannattaa pitää maltti mielessä. Katsokaa/verratkaa Carunan sähkönsiirtoverkon markkinalähtöistä ulkoistusta; yksityinen toimija (sijoitusyhtiö) ja hinnat kohti koillista. Sama käymässä tässä liikenneinfran tapauksessa. Kannattaa pitää mielessä, että tässä harvaanasutussa ja vähäväkisessä maassa on olemassa luontaisia hyväksyttyttäviä julkisomisteisia monopoleja, jotka on syytä pitää valtiovallan (meidän kaikkien) omistuksessa ja hoidossa. Mielestäni sähkönsiirto ja liikenneinfra ovat ainakin tällaisia toimialoja (verkkoihin/infraan tehty jo mittavat investoinnit; ei ole olemassakaan realista markkinalähtöistä "kakkosvaihtoehtoa") Jos halutaan markkinalähtöisiä muutoksia, niin myydään eniten tarjouskilpailussa maksavalle ja sitten ihmetellään suu ymmyrkäisenä tulevia hintamuutoksia. Vähän kuin kovalla pakkasella laskisi housuihinsa; ensin lämmittä ja sitten viluttaa ja pitkään. Nyt olisi syytä hienosäätää nykyisen mallin heikkouksia/puutteita/etuja ja unohtaa pääosin esitetty uusi malli. T: kansalainen pohojosesta