I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Yhtiö = Rahanmenoa
Duunari
23. januari 2017 klockan 10.13.23
Korvamerkitään polttoaineverosta saatuja rahoja teiden ylläpitoon. Polttoaineveron nostaminen huomattavasti yksinkertaisempaa ja edulllisempaa kuin jonkin yhtiön, josta aiheutuu kuluja, perustaminen.
Autovero pois ja polttoaineen hintaa ylös, kyllä kallis polttoaine laittaa hankkimaan taloudellisempia autoja.
Hapeir
23. januari 2017 klockan 10.25.02
Tässä järkeä. Verokertymä aidon kulutuksen mukaan. Sitten vain jaettava maa/vero kolmeen maksuvyöhykkeeseen (vaikkapa kotipaikan/muiden kriteerien perusteella). Esim. City/taajama ja syrjäseutu (Ristijärvellä voisi kuvitella auton olevan välttämättömyyshyödyke . Stadissa/Hesassa taas ei). T: Hapeir
tien merkitsijä
23. januari 2017 klockan 10.30.12
Loistavia ajatuksia...
Tankkaaja pystyisi merkitsemään paikkatieto-ohjelmaan mihin haluaa osoittaa tankatut verorahat...