I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Autoveron rooli
@salmer
23. januari 2017 klockan 10.42.28
Autovero osana kustannusten kattamista on ongelmallinen. Autoveroa voi pitää merkittävänä sosiaalisen veron muotona. Senhän maksavat merkittävässä määrin auton uutena ostavat. Viiden vuoden ikäisessä autossa merkittävä osa siitä on sulanut pois. Sen kertapoisto taas vaatisi takautuvan veron palauttamisen auton jo hankkineille, jos uudet maksut koskisivat heti myös juuri autoveron maksaneita.
Sinällään käyttöön perustuva vero olisi oikeudenmukaisempi sen koskiessa samoilla edellytyksillä kaikkia tien käyttäjiä. Uuden yhtiön ja erilaisten tahojen kytkeminen mm. maksujen perintään tuntuu nykyisiin menetelmiin verrattuna turhalta pyrokratialta.