Onko asiakasryhmiä tai yhteistyökumppaneita, joita suunnitelma ei vielä huomioi? Esittäkää rohkeasti uusia yhteistyömalleja asiakaslähtöisten palvelumallien löytämiseksi.
Basuppgifter
Avslutat: 23.2.2018
Onko asiakasryhmiä tai yhteistyökumppaneita, joita suunnitelma ei vielä huomioi? Esittäkää rohkeasti uusia yhteistyömalleja asiakaslähtöisten palvelumallien löytämiseksi.
17.16 Vammaisten palvelut
vammaisnäkökulma
23. februari 2018 klockan 17.07.53
Asiakaslähtöisyys korostuu suunnitelmassa ja tärkeää, että se toteutuu aidosti palvelujen käytännöissä. Yksilölliset tarpeet ja niihin vastaaminen ovat perusta palvelujen kokonaisuudessa. Palveluilla tulee turvata vammaisten ihmisten itsemääräämisoikeus, osallisuus ja yhdenvertaisuus. Yksilöllinen palvelutarpeen arviointi ja palvelujen suunnittelu vaatii osaavaa henkilöstöä. Miten turvataan palvelujen integraatiopyrkimyksissä asiakkaiden palvelukokonaisuuksien viidakossa yksilöllisten tarpeiden ymmärtäminen?
Vammaislainsäädäntö on uudistumassa ja järjestämissuunnitelma tulee kirjoittaa uudistuksen myötä aikanaan ajan tasalle.
Vammaispalvelujen sosiaalityön kohdalla tematiikkaa kannattaa tarkastella siten, ettei lukijalle synny epämääräistä kuvaa mitä milläkin tarkoitetaan. Palveluohjaajan ja henkilökohtaisen vastuuhenkilön nimeäminen kaipaa tarkennusta- resurssoidaanko jokaisen nasiakkaan avuksi kaksi hlöä? Puhutaanko sosiaaliohjauksesta vai palveluohjauksesta? Yksilöllistä X- Ohjausta tulee saada myös lähipalveluna sote-keskuksesta asiantuntevalta ammattilaiselta ei vain maakunnan liikelaitoksesta.
Ohjausta voidaan toteuttaa järjestämissuunnitelman mukaan monin tavoin. Tarkennusta kaipaa kohta sivu 75 "Palveluohjausta annetaan ....toimistolla" Missä toimistolla?
Henkilökohtaisen avun tuottaminen eri vaihtoehdoin on kirjattu selkeästi.