Behörighet saknas.

Keskustelu: Yläkouluselvitys 2018

Pratbubbla 111
Diskussion | Tervon kunta
Diskussionen har avslutats

Kysy, kommentoi tai vinkkaa! - se ihan pieninkin arkinen asia, joka askarruttaa ja jonka haluaisit jakaa.

Tähän keskusteluketjuun toivotaan kuntalaisten kommentteja suunnittelun ja vaihtoehtoisten mallien valmistelun pohjaksi.

Basuppgifter

Avslutat: 31.12.2018

Bilagor

Inga bilagor
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Yhteistyötä naapurikuntien kanssa

Användarens profilbild

minä
18. september 2018 klockan 15.57.59

Jos Tervossa aiotaan säilyttää yläkoulu, tulee yläkouluun luonnollisesti saada pätevät aineenopettajat jokaiseen oppiaineeseen. Opettajia tulisi olla siis melkoinen liuta muutamaa kymmentä yläkoululaista kohden. Oletteko miettineet, mitkä kulut opetuksesta tuolloin muodostuisi? Opettajan palkka nyt ei päätä huimaa, aineenopettajalla ehkä 2500-2900e/kk, mutta puroista syntyy joki. Miten saatte opettajille riittävästi oppitunteja? Tuskin kukaan opettaja alkaisi 50% työajalla työskentelemään tai jos alkaisi, oltaisiin ns "yhden kortin/ opettajan varassa" ja sitä tuskin kukaan toivoo. Täysiä tunteja olisi mahdollista saada vain harvalle pienen yläkoulun opettajalle, ellei aineyhdistelmä olisi jotain liikunta-fysiikka-käsityö-musiikki-uskonto tai historia-biologia-maantiede-äidinkieli-ruotsi. Mistä näitä löytyy - ja oltaisiinko taas "yhden kortin varassa"? Pitää muistaa, että opetttajien kulut ovat vain osa kaikista kuluista. Toki voidaan valita opettajiksi epäpäteviä, jolloin kuluissa säästetään, mutta samalla tingitään myös opetuksesta.

Verkko-opinnot eivät sovi kaikille -se on nähty. Jos tähän mennään, ollaan jo melkoisen syvällä suossa. Fyysinen opettaja paikan päällä on välttämätön kaikkien lasten tasapuolisen koulutuksen turvaamiseksi.

Entäs lapset? Miettivätkö tässä vain aikuiset omia intressejään (säilyttää yläkoulu Tervossa) ja projisoivat niitä myös lastensa kautta? Toki oman kunnan koulu on hieno asia, mutta aina se ei ole paras edes lastenkaan kannalta. 12-13-vuotiaille lapsille voisi olla jo ihan hyvä kasvattaa sosiaalista piiriä ja lentää vähän kauemmas kouluun koulukyydityksillä. Ehkä myös hyviä ystäviä löytyisi kauempaa? Jos ikätovereita Tervossa on kymmenkunta, voi lapselle samanhenkisen kaverin löytäminen olla joskus tuskallisen hankalaa. Etäisyydet eivät olisi pahat Tervosta mihinkään suuntaan ja tätä kuljetusta tehdään menestyksekkäästi Pohjois-Savossa vastaavasti jo tällä hetkellä. Vesannolla suunnitellaan uutta koulurakennusta. Hyvällä, varhaisella suunnittelulla ja yhteistyöllä siitäkin tulisi parempi ja synergiahyödyt olisivat loistavat. Ihmettelen suuresti, miksi yhteistyöhön ole enempää tahtoa.


Gör en anmälan |
Användarens profilbild

I love Tervo
18. september 2018 klockan 18.18.40

Miksi sinä asut Tervossa?

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

Anski-ope
18. september 2018 klockan 20.33.13

Hei "Yhteistyötä naapurien kanssa" -sinä! Tällä hetkellä Tervon yhtenäiskoulussa on jo luokanopettajia, joilla on kaksoispätevyys luokanopettajan ja aineenopettajan tehtävään. Minulla on esimerkiksi pätevyys äidinkielen opettamiseen myös luokille 7-9 ja opetan sitä mielelläni. Lisäksi meillä on luokanopettaja, jolla on pätevyys myös käsityön opettamiseen. Samoin aineenopettajilla on pätevyys opettaa useampia aineita (maantieto/biologia/opinto-ohjaus tai englanti/ruotsi). Tänä lukuvuonna meidän musiikin- ja kotitalouden opetuksemme on järjestetty Vesannon kanssa yhteisin pätevin voimin. Kaikkiin aineenopettajan tehtäviin ei siis tarvitsisi palkata uusia ihmisiä yläkoulun toimintaa jatkettaessa. Toki hyvin toimivaa yhteistyötä naapurikuntien kanssa varmaan jatkettaisiin (musiikki/kotitalous) ja uusia yhteistyön muotoja kehitettäisiin myös muihin opetettaviin aineisiin tarvittaessa.

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

Minna Jaakkola
19. september 2018 klockan 8.06.16

Eikös Tervossa ole Vesannon kanssa lisäksi yhteinen nuorisotyöntekijä, liikunta-/vapaa-ajanohjaaja ja kirjastovirkailija? Yksi työntekijä liikkuu sen sijaan, että kymmenet asiakkaat liikkuisi - ja kustannukset jaetaan. Toimivia, olemassa olevia käytäntöjä ei kai tarvitse keksiä uudestaan, vaan mallintaa laajemmalle?

Millaista verkko-opetusta Tervossa on kokeiltu ja todettu, että se ei toimi? Tervo oli mukana etänä järjestetyssä vapaaehtoisessa iltapäivätoiminnassa koulun jälkeen vuosina 2013-2014. Se onnistui senaikaisen tekniikan huomioon ottaen suhteellisen hyvin ja jäi silloin toimintatavaksi mm. Suomussalmelle, joka oli kokeilun kumppanikoulu.

Ja vielä, projisoimatta tai provosoimatta, etkö pidä mahdollisena, että ystävyyssuhteita syntyy luokkarajojen yli? Miksi? Lapsivaikutusten arviointia on toivonut täällä Sinun lisäksesi moni muukin: eri vaihtoehtojen synnyttämät lasten ajatukset pitäisi olla päättäjien punnittavissa hyvissä ajoin ennen päätöstä - mehän kuulimme kuntainfossa, että "talous edellä tätä päätöstä ei tehdä". Tässä viime viikolla ilmestynyt Kuntaliiton erityisasiantuntijan ja MLL:n johtavan asiantuntijan evästys kuntien vastuusta arvioida päätösten lapsivaikutukset:

"Lapsivaikutusten arviointi mahdollistaa, että lasten edut voidaan ottaa huomioon päätöksenteossa asianmukaisella tavalla. Lapsivaikutusten arvioinnilla saadaan tietoa erityisesti lapsia koskevan tai heihin vaikuttavan päätöksenteon perustaksi.

Arviointi on syytä tehdä riittävän varhaisessa vaiheessa valmistelua, jotta arvioinnin havainnot ja suositukset voidaan ottaa huomioon päätöksenteossa. Ennakkoarvioinnissa on tärkeä huomioida erilaisissa tilanteissa olevien lasten tarpeita, sillä lapset eivät ole yhtenäinen ryhmä. Arvioinnissa on kiinnitettävä erityistä huomioita haavoittuvassa asemassa oleviin lapsi¬ryhmiin, esimerkiksi vammaisiin lapsiin, vähemmistöryhmiin kuuluviin lapsiin, pienituloisissa perheissä eläviin lapsiin ja kodin ulkopuolelle sijoitettuihin lapsiin.

Arvioinnin tuloksena esitetään havainnot ja vertaillaan eri päätösvaihtoehtoja. Olisi hyvä, että arviointi olisi julkisesti saatavilla kunnan verkkosivuilla."

Ehkäpä valtuustoseminaari ottaa tänään kantaa myös kattavan lapsiarvioinnin tekemiseen?

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

minä
21. september 2018 klockan 15.49.31

Minna Jaakkola skrivet av:

Eikös Tervossa ole Vesannon kanssa lisäksi yhteinen nuorisotyöntekijä, liikunta-/vapaa-ajanohjaaja ja kirjastovirkailija? Yksi työntekijä liikkuu sen sijaan, että kymmenet asiakkaat liikkuisi - ja kustannukset jaetaan. Toimivia, olemassa olevia käytäntöjä ei kai tarvitse keksiä uudestaan, vaan mallintaa laajemmalle?

Millaista verkko-opetusta Tervossa on kokeiltu ja todettu, että se ei toimi? Tervo oli mukana etänä järjestetyssä vapaaehtoisessa iltapäivätoiminnassa koulun jälkeen vuosina 2013-2014. Se onnistui senaikaisen tekniikan huomioon ottaen suhteellisen hyvin ja jäi silloin toimintatavaksi mm. Suomussalmelle, joka oli kokeilun kumppanikoulu.

Ja vielä, projisoimatta tai provosoimatta, etkö pidä mahdollisena, että ystävyyssuhteita syntyy luokkarajojen yli? Miksi? Lapsivaikutusten arviointia on toivonut täällä Sinun lisäksesi moni muukin: eri vaihtoehtojen synnyttämät lasten ajatukset pitäisi olla päättäjien punnittavissa hyvissä ajoin ennen päätöstä - mehän kuulimme kuntainfossa, että "talous edellä tätä päätöstä ei tehdä". Tässä viime viikolla ilmestynyt Kuntaliiton erityisasiantuntijan ja MLL:n johtavan asiantuntijan evästys kuntien vastuusta arvioida päätösten lapsivaikutukset:

"Lapsivaikutusten arviointi mahdollistaa, että lasten edut voidaan ottaa huomioon päätöksenteossa asianmukaisella tavalla. Lapsivaikutusten arvioinnilla saadaan tietoa erityisesti lapsia koskevan tai heihin vaikuttavan päätöksenteon perustaksi.

Arviointi on syytä tehdä riittävän varhaisessa vaiheessa valmistelua, jotta arvioinnin havainnot ja suositukset voidaan ottaa huomioon päätöksenteossa. Ennakkoarvioinnissa on tärkeä huomioida erilaisissa tilanteissa olevien lasten tarpeita, sillä lapset eivät ole yhtenäinen ryhmä. Arvioinnissa on kiinnitettävä erityistä huomioita haavoittuvassa asemassa oleviin lapsi¬ryhmiin, esimerkiksi vammaisiin lapsiin, vähemmistöryhmiin kuuluviin lapsiin, pienituloisissa perheissä eläviin lapsiin ja kodin ulkopuolelle sijoitettuihin lapsiin.

Arvioinnin tuloksena esitetään havainnot ja vertaillaan eri päätösvaihtoehtoja. Olisi hyvä, että arviointi olisi julkisesti saatavilla kunnan verkkosivuilla."

Ehkäpä valtuustoseminaari ottaa tänään kantaa myös kattavan lapsiarvioinnin tekemiseen?

Oletteko selvittäneet, onko Vesannolla opettajia, jotka olisivat käytettävissä ns. yhteisinä opettajina? Ymmärtääkseni Vesannolla aineenopettajilla on opetusta myös lukiossa, niin heillä tunnit saattavat tulla jo nyt täyteen. Asia pitää selvittää, eikä olla tehdä mutu-päätelmää, että toisen paikkakunnan opettajat olisivat automaattisesti valmiita liikkumaan Tervoon ja takaisin. Opettajien työ on kuitenkin hyvin erilaista kuin liikuntasihteerin tai muun kunnallisen viranhaltijan ja näitä toki onkin järkevää yhdistellä pienissä kunnissa.

En ota kantaa Tervon perusopetuksen verkko-opetusympäristöihin nyt, kun en niitä niin tunne, mutta kokemuspohjalta (omalta ja toisten) voin sanoa, että ne eivät aina takaa parasta mahdollista oppimistulosta. Tällaiset verkko-oppimisympäristöt vaativat hyvin itseohjautuvan ja motivoituneen oppilaan, jollaisia reaalielämässä on vain murto-osa yläkouluikäisistä lapsista. Uskoisin, että etenkin pojat, joiden etuotsalohkot kehittyvät pääsääntöisesti tyttöjä hitaammin, ovat oikeasti vaarassa jäädä tässä todella heikoille. Puhun tässä vain omasta kokemuksesta ja siitä, että olen valitettavasti näitä tapauksia joissakin oppiaineissa verkko-opetuksessa nähnyt. Joskus verkko-opintoja on keskeytetty lähialueella pedagogisista (juuri näistä) syistä.

Toki pidän mahdollisena ja toivottavanakin, että ystävyyssuhteita syntyy yli luokkarajojen. Itse tuon ikäisenä minulla olisi varmaan ollut hankalaa, jos luokka olisi ollut liian pieni. Uskon, että suurin osa lapsista oikeasti hyötyisi sosiaalisen verkoston kasvamisesta.

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

minä
21. september 2018 klockan 16.34.40

Anski-ope skrivet av:

Hei "Yhteistyötä naapurien kanssa" -sinä! Tällä hetkellä Tervon yhtenäiskoulussa on jo luokanopettajia, joilla on kaksoispätevyys luokanopettajan ja aineenopettajan tehtävään. Minulla on esimerkiksi pätevyys äidinkielen opettamiseen myös luokille 7-9 ja opetan sitä mielelläni. Lisäksi meillä on luokanopettaja, jolla on pätevyys myös käsityön opettamiseen. Samoin aineenopettajilla on pätevyys opettaa useampia aineita (maantieto/biologia/opinto-ohjaus tai englanti/ruotsi). Tänä lukuvuonna meidän musiikin- ja kotitalouden opetuksemme on järjestetty Vesannon kanssa yhteisin pätevin voimin. Kaikkiin aineenopettajan tehtäviin ei siis tarvitsisi palkata uusia ihmisiä yläkoulun toimintaa jatkettaessa. Toki hyvin toimivaa yhteistyötä naapurikuntien kanssa varmaan jatkettaisiin (musiikki/kotitalous) ja uusia yhteistyön muotoja kehitettäisiin myös muihin opetettaviin aineisiin tarvittaessa.

Anski, tämä on hyvä ja kustannustehokas juttu! Mitenkäs sitten, kun opettajat eläköityvät, jäävät vuorotteluvapaalle tai pitemmälle sairauslomalle: onko helppoa tai edes mahdollista saada Tervoon luokanopettajia, joilla on kaksoispätevyys mainitsemillasi aineyhdistelmillä vai ollaanko oikeasti yhden kortin varassa? Jouduttaisiinko mahdollisesti palkkaamaan vain osittain pätevä opettaja ja siten tinkimään opetuksen laadusta ja luikertelemaan "pätevyysvaatimuksista"? Käsittääkseni tämä on aina riski, kuten myös esim. biologia-maantiede-opinto-ohjaus -yhdistelmän löytyminen opettajalta. Olisi tärkeää tehdä tarkastelua myös tältä kantilta.

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

Anski-ope
21. september 2018 klockan 19.11.13

minä skrivet av:

Anski, tämä on hyvä ja kustannustehokas juttu! Mitenkäs sitten, kun opettajat eläköityvät, jäävät vuorotteluvapaalle tai pitemmälle sairauslomalle: onko helppoa tai edes mahdollista saada Tervoon luokanopettajia, joilla on kaksoispätevyys mainitsemillasi aineyhdistelmillä vai ollaanko oikeasti yhden kortin varassa? Jouduttaisiinko mahdollisesti palkkaamaan vain osittain pätevä opettaja ja siten tinkimään opetuksen laadusta ja luikertelemaan "pätevyysvaatimuksista"? Käsittääkseni tämä on aina riski, kuten myös esim. biologia-maantiede-opinto-ohjaus -yhdistelmän löytyminen opettajalta. Olisi tärkeää tehdä tarkastelua myös tältä kantilta.

Hei! Minä peukutan toimivalle yhteistyölle naapurikuntien kanssa. Joka syksy olen ollut onnellinen siitä, että meille Tervoon on löytynyt päteviä opettajia. Yhteistyötä esimerkiksi Vesannon kanssa ajattelen molempien kuntien vahvuutena. Tästä yhteistyöstä meillä on kokemusta useamman vuoden ajalta. Eläköityneen kotitalousopettajamme tehtävää tekee nyt Vesannon ja Tervon yhteinen opettaja. Aiemmin meillä oli yhteinen käsityön opettaja Karttulan kanssa. Opetusvelvollisuuksien täyttymistä ja työnkuvia on hyvä tarkastella laajasti ihan niin kuin kirjoititkin ja niin, että tehtävän jatkuvuus on turvattu myös muuttuvissa tilanteissa. Monipuolinen aineyhdistelmä helpottaa opettajan monikäyttöisyyttä ja lukujärjestyksen laatimista, mutta on toki henkilöön sidottu. Saman ongelman jakavat varmaan Nilakan alueen muutkin kunnat ja koulut kauempana kaupungeista. Joskus ollaan yhden kortin varassa mutta yleensä ja onneksi opetuksen järjestäjällä on näissä tilanteissa taito tallella ja ässä hihassa. Yhteistyö puolin ja toisin on tämänkin vuoksi hyvin perusteltua. Yhteinen pätevä opettaja on kaikkien opetusta järjestävien tahojen ja myös oppilaiden etu. Parasta olisi, että oppilailla olisi pätevät, sopivat ja työtään rakastavat opettajat meillä ja muualla ala- ja yläluokilla.

Gör en anmälan |