Kysy, kommentoi tai vinkkaa! - se ihan pieninkin arkinen asia, joka askarruttaa ja jonka haluaisit jakaa.
Tähän keskusteluketjuun toivotaan kuntalaisten kommentteja suunnittelun ja vaihtoehtoisten mallien valmistelun pohjaksi.
Basuppgifter
Avslutat: 31.12.2018
Lämpöisiä terveisiä "Tervon koulu, paras koulu" -tapahtumasta
Anski-ope
20. oktober 2018 klockan 14.53.49
“Jotakin ehkä tietäisin, olinhan siellä minäkin.” Vänrikki Stoolin tarinoista J.L. Runeberg
Oppiminen on elämänmittainen matka ja me opettajat ja koulun henkilökunta saamme olla mukana matkassa - oppimassa ja opettamassa.
Eräs entinen oppilaani, joka on nyt jo aikuinen, kertoi minulle aikoinaan kaikkein tärkeimmän ja olennaisimman asian, jota olen yrittänyt pitää mielessäni tätä työtä tehdessäni. Kysyin tuolloin kakkosluokkalaiseltani, millainen on hyvä opettaja.
Hän vastasi kolmella lyhyellä virkkeellä:
Hyvä opettaja huomaa minut.
Hyvä opettaja kuuntelee minua.
Hyvä opettaja auttaa minua.
Millaisessa koulussa ja oppimisympäristössä tämä on mahdollista?
Tällä hetkellä tämä on mahdollista: kun ysiluokkalainen lähtee koulustamme, tunnen hänet hyvin. Olen nähnyt hänen kasvavan ja kehittyvän yhteisinä vuosina. Tiedän, millainen hän on.
Kun kouluratkaisuja mietitään yhdessä, on hyvä pitää mielessä oppilaan näkökulma, kodin ja koulun näkökulma. Ympäröivän yhteisön ja koko kylän näkökulma. Päättäjien työn tueksi meidän on hyvä tuoda esille näitä näkökulmia.Kokonaisuuden hahmottaminen on taitolaji ja siihen me tarvitsemme vuorovaikutteista keskustelua - järjen ja sydämen ääntä.
Olen aina ollut ylpeä Tervon koulusta. Meillä on hyvä koulu, paras koulu - mukavat oppilaat ja vanhemmat ja toimiva yhteistyö kotien ja perheiden kanssa. Se hyvä, mitä meillä on, on säilyttämisen arvoista. Haluan olla ylpeä Tervon koulusta edelleen. Haluan, että olemme tässä prosessissa edelläkävijöitä, emme perässä hiihtelijöitä tai sivusta seuraajia.
Haluan olla tekemässä työtä koulun hyväksi, mitä tahansa tuleva pitääkään sisällään - olenhan kunnalla töissä. Uskon, että tahtoa ja halua koulun kehittämiseen löytyy meiltä kaikilta.
Taloudellinen kehys on otettava huomioon, totta kai, mutta on muistettava myös, että kaikkea ei voi mitata rahassa tai pelkällä rahalla. Haluan, että päättäjät keskustelevat järjen ja sydämen äänellä asiakkaiden - kotien ja perheiden kanssa. Haluan, että lasten ja nuorten ääni tulee kuulluksi tässä prosessissa.
Emme voi hankkia ostopalveluna koulun aikuisen ja lapsen välistä suhdetta, joka kehittyy yhtenäiskoulussa yhteisinä vuosina alaluokilta yläluokille siirryttäessä.
Voimme siirtää oppilaita ja opettajia ja luoda uusia pedagogisia ratkaisuja. Se, mitä emme voi emmekä toivottavasti haluakaan siirtää, on kyläyhteisö, kolmas sektori ja tervolainen elämisemme kehys. Haluan Tervon säilyvän virkeänä ja elinvoimaisena kylänä.
Haluan nähdä tulevaisuuden Tervossa yhtenäiskoulun, jossa huomataan, kuunnellaan ja autetaan pieniä ja suuria oppilaita. Toivon, että eri hallintokuntien tekemät tulevaisuuden ratkaisut edistävät vireyttä ja elinvoimaisuuttamme. Sitä tervolaisuutta, josta haluan olla ylpeä.
.
Vakava
21. oktober 2018 klockan 14.47.56
Selasin Savon Sanomat tarkkaan. Ei ollut juttua Tervosta. Olisi kannattanut kutsua toimittaja tapahtumaan. Toivottavasti paikallislehti huomioi!
Piia Ursinius
24. oktober 2018 klockan 21.23.45
Hei.
Tapahtumaan kutsuttiin mediaa ja paikan päälle saapui kahdesta lehdestä toimittaja.
Tapahtumaan kutsuttiin myös Tervon kunnan päättäjiä (joita tuli muutama) ja virkamiehiä (joita ei tullut).
Kiitos kaikille, jotka kävivät.