Keskustelu: Yläkouluselvitys 2018

Pratbubbla 111
Diskussion | Tervon kunta
Diskussionen har avslutats

Kysy, kommentoi tai vinkkaa! - se ihan pieninkin arkinen asia, joka askarruttaa ja jonka haluaisit jakaa.

Tähän keskusteluketjuun toivotaan kuntalaisten kommentteja suunnittelun ja vaihtoehtoisten mallien valmistelun pohjaksi.

Basuppgifter

Avslutat: 31.12.2018

Bilagor

Inga bilagor
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Kuntaliiton ohjeet esteellisyyksistä kouluasiassa.

Användarens profilbild

Kaija
15. november 2018 klockan 8.51.21

Alla kuntaliiton ohjeet kouluasian käsittelijöiden ja päätöksentekijoiden esteellisyyksistä. Ohjeen sekä kuntaliiton lakimiesten kannanottojen perusteella työryhmän jäsenet, osa sivistyslautakunnan jäsenistä ja varajäsenistä sekä allekirjoittanut jääväsivät itsensä asian käsittelystä taustaselvitysten jälkeen edellä mainituissa toimielimissä.

Työryhmän tilalle kunnanhallitus nimesi toimikunnan, jossa ei ole yhtään esteellistä jäsentä. Kunnanjohtaja nimettiin työryhmän vetäjäksi ja pöytäkirjan pitäjäksi. Henkilöstön esittämä ei esteellinen edustaja nimettiin toimikuntaan.

Tästä syystä tässä toimikunnassa ei ole yhtään huoltajaa, eikä henkilökunnan edustajaa. Rehtori ja allekirjoittanut toimivat pyydettäessä asiantuntijoina toimikunnassa ja lautakunnassa. Siinä vaiheessa kun toimikunnassa ja lautakunnassa alkaa asian käsittely ja päätöksentekovaihe poistuvat asiantuntijat kokouksesta.

Toimikunnan kokoonpanossa on tarkkaan mietitty sitä, että nimetyt luottamushenkilöjäsenet ovat perillä asian tähän astisesta valmistelusta.

Edellä kuvatuin toimenpitein varmistetaan asian puolueeton käsittely ja päätöksenteko.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kuntaliiton muistion ”Päätöksentekomenettely kouluverkon muutoksissa”, 22.2.2018, Riitta Myllymäki, Erika Leinonen ja Marja Lahtinen, 4.10.2018.

Kuntaliiton muistiossa ”Päätöksentekomenettely kouluverkon muutoksissa”, 22.2.2018, Riitta Myllymäki, Erika Leinonen ja Marja Lahtinen, kouluverkkoasiassa esteellisyyskysymykset nousevat esille, koska monella valmistelijalla ja päättäjällä tai heidän läheisillään on jonkinlaisia intressejä asiassa. Intressit liittyvät useimmiten työpaikan mahdolliseen vaihtumiseen tai siihen, että oma tai läheisen lapsi joutuu mahdollisesti vaihtamaan koulua.

Esteellisyyden ilmoittaminen, arviointi ja ratkaisu kuuluvat ensisijaisesti asianomaiselle henkilölle itselleen (Hallintolaki 434/2003 29.2 §). Myös Kuntalain 410/2015 97.5 §:ssä korostetaan henkilön vastuuta esteellisyyden ilmoittamisesta ja puolueettoman käsittelyn varmistamisessa.

Esteellisyys tarkoittaa käsittelykieltoa, joka koskee kaikkia asian ratkaisun vaiheita ja kaikkia toimia, jotka voivat vaikuttaa jollakin tavoin tehtävän päätöksen sisältöön.

Esteellistä henkilöä voidaan kuitenkin kuulla asiantuntijana. Työryhmän työskentely voidaan rinnastaa asiantuntijan kuulemiseen, mikäli työryhmä antaa vain selvityksiä, mutta ei tee toimenpide-ehdotuksia. Sivistyslautakunnan päätöksen (Siv.ltk § 51, 26.4.2018) mukaan työryhmä käsittelee valmistellut asiat ennen sivistyslautakunnan käsittelyä. Valmistelutyön edetessä työryhmä tekee sivistyslautakunnalle esitykset vaihtoisista malleista pedagogisten, taloudellisten, lukujärjestysteknisten ja kuljetuksiin liittyvien reunaehtojen sekä huoltajilta, oppilailta, kuntalaisilta ja opetushenkilöstöltä saadun palautteen perusteella.

Kouluverkkoasian valmistelussa, lautakuntakäsittelyssä ja kunnanhallituksen käsittelyssä esiteellisyyttä arvioidaan Hallintolain 28 §:n esteellisyyssäännösten perusteella. Sovellettavaksi tulevat ns. intressijäävi (28.1 § 3. kohta): Virkamies on esteellinen, jos asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa hänelle tai hänen 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetulle läheiselleen. Arvioitavaksi saattaa jossakin tilanteessa tulla myös Hallintolain 28.1 §:n 7 kohdan mukainen yleislausekejäävi: Luottamus henkilön puolueettomuuteen muusta erityisestä syystä vaarantuu.

Valtuutetun esteellisyys valtuustoasiassa arvioidaan Kuntalain 97.1 §:n nojalla: Valtuutettu on valtuustossa esteellinen käsittelemään asiaa, joka koskee henkilökohtaisesti häntä tai hänen Hallintolain 28 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitettua läheistään.

Esteellisyysarvioinnissa on merkitystä sillä, kuinka konkreettisesta asiasta päätetään. Jos valmistellaan kouluverkkoa koskevaa ratkaisua ottamatta kantaa yksittäiseen kouluun, voi ”erityisen hyödyn tai vahingon” edellytys jäädä täyttymättä. Jonkin nimenomaisen koulun lakkauttamista käsiteltäessä tilanne voi olla toinen. KHO:n oikeuskäytännössä esteellisyysarvioinnissa on pantu painoa mm. sille, että valmistellaan koko kuntaa koskevaa koulujärjestelyä. Mitä suppeammasta asiakokonaisuudesta on kysymys, sitä todennäköisempää on asian käsittelyyn osallistuneen esteellisyys intressijäävin perusteella.

Lakkautusuhan alla olevan koulun rehtorin esteellisyys on tulkinnanvarainen. Näin ollen häntä ei ole suositeltavaa nimetä kouluverkkotyöryhmän jäseneksi. Työryhmä voi kuulla häntä asiantuntijana.

Gör en anmälan |