Bruksparken - Kom med idéer!

Pratbubbla 29
Diskussion | Kimitoöns kommun | Kemiönsaaren kunta
Diskussionen har avslutats

Kimitoöns kommun samlar idéer för utveckling av Bruksparken i Dalsbruk. Det är möjligt att förbättra trivseln genom till exempel planteringar, utemöbler och konst.

Bruksparken ligger på detaljplanerat område och parken har anvisats i detaljplanen med beteckningen VP. Grönområdet fortsätter på västra sidan av parken och där gäller delgeneralplanen. Planläggningen skapar förutsättningar för förverkligandet av området. I planen anvisas till exempel placering av torg, parker samt andra grönområden.

Planering av Bruksparken påbörjas år 2019. Hurdan park skulle du vilja ha?

Du kan förutom idéer gällande parken lämna in förslag gällande hela centrumområdet.

Utdrag ur den i kraftvarande detaljplanen.

Utdrag ur den i kraftvarande detaljplanen.

Utdrag ur delgeneralplanen.

Utdrag ur delgeneralplanen.

Basuppgifter

Avslutat: 31.12.2018

Bilagor

Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Samvaro, stillhet och glädje för alla Dalsbruks centrum

Användarens profilbild

Kojan
31. december 2018 klockan 14.42.36

Hej och härligt att få vara med och påverka.
Jag ser för mig en park med möjligheter till avslappnad samvaro men också ett ställe där man kan sitta och läsa i skuggan av de gamla vackra trädena. Parken behöver inte mycket nya planteringar och blomsteruppsättningar förutom en liten uppiggande färgklick kring den sorgliga springbrunnen.
Trevliga bord, stolar och bänkar för grupper och enskilda att sitta vid. Gärna någon berså för samtal med bästa vännen eller för den som vill sitta i tankarna för sig själv men ändå med människor omkring sig. Bersån behöver inte vara hög, ca 60-80 cm ger ändå en känsla av privat avskildhet.
Stort markbundet schackspel, markbundet luffarschack och sandbana för petanq och kägelspel sku vara skoj. Däremot tycker jag att man inte ska blanda ihop lekpark och park. De är ju nära varann men har olika funktioner. Likaså skall varken parken eller lekparken förväxlas med en idrottspark. Uppmuntra till rörelse - ja, men till lekfull rörelse inte tävling.
En sak jag tänkt mycket på: Dalsbruks skola blev för några år uppiffad och ny, men trots att den blev väldigt snygg och prydlig med gröna planteringar så fattas det inbjudande och lekfulla. Jag hoppas det misstaget inte görs i parken. Låt parken bli positiv, inbjudande och skön.
En viktig grej: roskisar bakom en snyggt plank.
Sen hoppas jag att dethär projektet kan inkludera glad procentkonst i någon form. Den senaste tiden har ju många nyinvesteringar inkluderat procentkonst och jag tycker att det skulle vara på sin plats också här.
Kiosker, kaffeservering o.d. hör inte hemma i Bruksparken och dessutom har vi ju på sommaren cafeer och restauranger som sköter den servicen. Vill man dricka sitt kaffe i parken skall man ta med sin egen i termos eller take-a-way.
Till sist: min man önskar ny mylla i hela parken, nytt gräs och uppsnyggning av häckar och träd (men inte att man tar bort dem!)

LEKPARKEN: Roliga nya lekpunkter, en "pergola" med regnskydd och mera bord för familjer att sitta vid. Kanske kunde Ekocenter anställas för att bygga en s.k. öppen lekstuga. Såg en gång i Sverige en sådan. Den hade fasta bord, bänka och stolar och var en lekstuga/kioskbutik på många sätt men med låga "plankväggar" och ett tak. Den var så sjuttons fiffig och fin. Där lektes sjukhus, butik, kiosk, hem och bilverkstad. Den var mycket enkel och bestod i grunden bara av plankor och bräder. Ganska stor så många kunde rymmas in men ändå väldigt söt.
Hoppas jag kunde bidra med lite tankeideer.

TACK för att vi/jag får framföra våra åsikter och ideer och jag tror faktiskt att de tas i beaktande. Gott nytt år!

Gör en anmälan |