Tässä keskustelussa voit kommentoida oppimisympäristöselvityksen ensimmäisen vaiheen toimenpide-esityksiä. Kommentteja käydään läpi yleisötilaisuudessa sekä niitä hyödynnetään oppimisympäristöselvitykseen liittyvässä päätöksenteossa.
9.10. klo 18 Yleisötilaisuus nykyisen Hermannin koulun / kansalaisopiston isossa auditoriossa (Ylhäistentie 2)
HUOM! Selvitys kokonaisuudessaan sekä liitteet löytyvät klikkaamalla tämän sivun alaosassa olevaa linkkiä Näytä lisätiedot.
Salon kaupunginhallitus asetti 7.11.2017 työryhmän tekemään selvitystä kaupungin oppimisympäristöstä ja sen mahdollisuuksista vastata tulevaisuuden tarpeisiin. Päätöksen mukaan oppimisympäristöselvityksestä tulisi löytyä toimenpide-ehdotukset seuraavien linjausten toteuttamiseksi:
- Miten varmistetaan uuden opetussuunnitelman mukaisen pedagogiikan toteutuminen kaikissa kouluyksiköissä?
- Miten säilytetään koulujen elinvoimaisuus ja opetuksen tasa-arvoisuus?
- Miten varmistetaan vahvan pedagogisen johtajuuden toteutuminen kaikissa kouluyksiköissä?
- Miten edistetään koulutilojen monipuolista käyttöä?
Työryhmässä on 15 jäsentä, jotka edustavat opetuslautakuntaa, lasten ja nuorten palveluja (varhaiskasvatus, perusopetus, lukiokoulutus ja nuorisopalvelut), tilapalveluja ja nuorisovaltuustoa. Työryhmän puheenjohtajana toimii opetuslautakunnan puheenjohtaja Annika Viitanen.
Oppimisympäristöselvitys toteuttaa oppimisympäristöuudistuksen ja Oppiva Salo –hankkeen muodostamaa strategista kärkihanketta. Oppimisympäristöuudistuksella pyritään varmistamaan oppilaiden tulevaisuuden osaamistarpeet, elinvoimaiset oppimisympäristöt ja niitä tukevat monikäyttöiset tilaratkaisut. Oppiva Salo 2018 – 2020 on kehittämisohjelma, jossa kehitetään systeemisesti oppimista, opettajuutta, pedagogista johtamista, oppimisen teknologiaa sekä oppimisen analytiikkaa ja muuntojoustavia oppimistiloja. Kaupungin kärkihankkeet hyväksyttiin osana kaupunkistrategiaa keväällä 2018.
Kaupungin koulu- ja päiväkotirakennusten peruskorjaustarpeiden ja sisäilmaongelmien vuoksi selvitys vaiheistettiin ja ensimmäisen vaiheen toimenpide-esitykset painottuvat Halikon, Perniön ja Salon keskustan kouluihin ja päiväkoteihin. Selvitystyössä on mukana kiireellisiä, nopeasti toimenpiteitä vaativia esityksiä, jotka johtuvat nykyisten rakennusten sisäilmaongelmista tai puutteellisesta kunnosta. Tällä hetkellä perusopetuksen oppilaista 12 % opiskelee väistötiloissa.
Oppimisympäristöselvitystyö jatkuu laajempana selvityksenä kakkosvaiheessa, jossa tarkastelun kohteena on koko päiväkotien, koulujen ja nuorisotilojen palveluverkko. Toisessa vaiheessa tarkastellaan tilojen monipuolista muuntojoustavaa käyttöä palvelujen järjestämisen kannalta.
Toimintojen tarkastelu voi tarkoittaa uudenlaisia yksiköitä, esimerkiksi päiväkotia ja koulua samassa rakennuksessa tai pienten lasten koulua. Tarkastelun kohteena ovat päiväkotien, koulu- ja nuorisotilojen kunto sekä miten säilyttää koulujen elinvoimaisuus ja opetuksen tasa-arvoisuus oppilasmäärien laskiessa.
Toisen vaiheen selvityksessä tarkastellaan myös miten voidaan rakentaa oppilaille laajempaa kielipolkua. Koulujen johtamiselle ja johtajuuden kehittämiselle tulee varata aikaa, joten yhtenä tarkastelun kohteena on vahvan pedagogisen johtajuuden toteutuminen tulevaisuuden kouluissa.
Ensimmäisen vaiheen toimenpide-esitykset:
Hermannin koulu: Ylhäistentien tien kiinteistön muuttaminen Hermannin koulun käyttöön. Kotitalousluokkien rakentaminen ja muuntojoustavat oppimistilat. Liikuntatilojen ja käsityötilojen rakentaminen Ylhäistentielle / uudisrakennus.
Aikataulu: 8/2021
Uskelan koulu/Kavilankatu: Kavilankadun (luokat 1-6) siirtäminen Torikadun kiinteistöön. Torikadun muutostyöt muuntojoustaviksi oppimistiloiksi (1-6 lk.) sekä pihan muutostyöt. Aikataulu: 8/2020
Kansalaisopisto: Kansalaisopiston siirtäminen Torikadun kiinteistöön. Aikataulu: 8/2020
Kirkonkylän koulu, Perniö: Uudisrakennus; oppimisen tilat (1-6 lk.), liikuntatila, kotitalousluokat (7-9 lk.), käsityötilat (1-9 lk.), kansalaisopisto (musiikinopetustila), nuorisotila. Aikataulu: 8/2021
Saurun koulu, Perniö: Saurun koulun toiminnan lakkauttaminen ja siirtäminen Kirkonkylän koulun uuteen koulurakennukseen
Aikataulu: 8/2021
Ollikkalan päiväkoti: Päiväkodin siirtäminen Ollikkalan kouluun. Aikataulu: 2019
Märynummen koulu: Uudisrakennus
Vaihtoehto 1: 1-2 lk. + 1 oppimistila, ruokailutila, päiväkoti ja nuorisotila
Vaihtoehto 2: 1-4 lk. + 1-2 oppimistilaa, ruokailutila, päiväkoti, nuorisotila ja liikuntasali
Aikataulu: 8/2021
Märynummen päiväkoti: Toiminnan siirtäminen Märynummen koululle uudisrakennukseen. Aikataulu: 8/2021
Halikon lukio
Vaihtoehto 1: Halikon lukion yhdistäminen Salon lukioon, toiminta Salon lukion tiloissa
Aikataulu: 8/2021
Vaihtoehto 2: Halikon lukion yhdistäminen Salon lukioon, osa uuden yhteisen lukion toiminnasta IoT Campuksella
Aikataulu: 8/2021
Sinilinnun päiväkoti, Halikko: Toiminnan siirtäminen Kuruntien (Halikon lukio) kiinteistöön. Tilojen ja pihan muuttaminen päiväkotikäyttöön. Aikataulu: 8/2022
Kärävuoren päiväkoti, Halikko: Toiminnan siirtäminen Kuruntien (Halikon lukio) kiinteistöön. Tilojen ja pihan muuttaminen päiväkotikäyttöön. Aikataulu: 8/2022
Huippukoulut NYT!
O-P Ruponen
6. oktober 2018 klockan 13.38.06
Hämmästykseni oli suuri kun luin apulaiskaupunginjohtajan hehkutuksen, miten Perniön (johon se toki tarvitaan) uusi koulu tulee olamaan "lippulaiva, jota tullaan katsomaan muualtakin". Mitenköhän voi kukaan noin pihalla olla maailman nykymenosta ja tulevaisuuden trendeistä?? Meillähän ON JO huppukouluja, joissa opetuksen taso (johtuen mm. sopivan pienestä koosta), oppilaiden huomioiminen, luonnon läheisyys , puhdas ilma ja turvallinen yhteisö tekevät niistä niin ainutlaatuisia, ettei sellaista palvelua saa vanhemmat isoissa kaupungeissa (saati muualla maailmassa) mistään rahallakaan, vaikka kuinka haluavat! Ei tänne kukaan uusien koulujen SEINIÄ tule katsomaan. Pedakokiset taidot, uudet opetusmenetelmät ja TURVALLINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ kiinnostavat ja niitä on tarjolla Salossa kylliksi. Pienissä yksiköissä toimiminen on merkittävästi joustavamaa kuin satojen lapsien kouluissa. Esim. : "Hajalan koulu on mukana Liikkuva koulu -hankkeessa ja koulussa toteutetaan joustavan koulunpäivän toimintaa. Koululla toimii koulupäivän aikana viikottain WAU! järjestön liikuntakerho ja hankerahoituksen turvin taidekerho sekä opettajien järjestämiä kerhoja. Oppilaat järjestävät myös toisilleen kerhoja koulupäivän aikana, mm. välkkäri, KODU koodaus ja näytelmäkerhon." Näiden lisäksi luonto on kirjaimellisesti läsnä joka ikinen koulupäivä! Opettajat pystyvät ilman suurempia säätöjä hyödyntämään erinomaista OPPIMISYMPÄRISTÖÄ jokapäiväisessä työssään. Yhtenä apukeinona lapsipulaan meidän pitäisikin Salossa "brändätä" näiden pienien huippukoulujen verkosto (joka on jo fyysisesti olemassa). Sen myötä saisimme A) lisää asukkaita ja lapsia Saloon ja B) ulkomaisia vieraita ja näkyvyyttä kaupungille.
Märyläinen
9. oktober 2018 klockan 23.02.01
Sama homma Märyssä. Wau kerho toimii hyvin, koululaiset/päiväkotilapset käyvät talvisin luistelemassa hyvin hoidetulla kentällä. Kaupunki ei hoida tätä vaan muutama ahkera märyläinen. Lapset käyvät myös hiihtämässä ja retkeilemässä metsässä. Nyt jos lapset siirrettäisiin Armfeltiin niin kaikki tuo jäisi pois, koska ei siellä enää käydä luistelemassa. Märyyn pitäisi ehdottomasti saada koulu 1-6 luokkalaisille. Jos kaupunki todella aikoo kaavoittaa Märyyn uusia tontteja niin ei niitä myydä ainakaan sillä että lopetetaan/pienennetään koulua. Nyt pitäisi ajatella järjellä eikä tapella eri valtuustoissa että kenellä on eniten äänivaltaa tai m...!