Tässä keskustelussa voit kommentoida oppimisympäristöselvityksen ensimmäisen vaiheen toimenpide-esityksiä. Kommentteja käydään läpi yleisötilaisuudessa sekä niitä hyödynnetään oppimisympäristöselvitykseen liittyvässä päätöksenteossa.
9.10. klo 18 Yleisötilaisuus nykyisen Hermannin koulun / kansalaisopiston isossa auditoriossa (Ylhäistentie 2)
HUOM! Selvitys kokonaisuudessaan sekä liitteet löytyvät klikkaamalla tämän sivun alaosassa olevaa linkkiä Näytä lisätiedot.
Salon kaupunginhallitus asetti 7.11.2017 työryhmän tekemään selvitystä kaupungin oppimisympäristöstä ja sen mahdollisuuksista vastata tulevaisuuden tarpeisiin. Päätöksen mukaan oppimisympäristöselvityksestä tulisi löytyä toimenpide-ehdotukset seuraavien linjausten toteuttamiseksi:
- Miten varmistetaan uuden opetussuunnitelman mukaisen pedagogiikan toteutuminen kaikissa kouluyksiköissä?
- Miten säilytetään koulujen elinvoimaisuus ja opetuksen tasa-arvoisuus?
- Miten varmistetaan vahvan pedagogisen johtajuuden toteutuminen kaikissa kouluyksiköissä?
- Miten edistetään koulutilojen monipuolista käyttöä?
Työryhmässä on 15 jäsentä, jotka edustavat opetuslautakuntaa, lasten ja nuorten palveluja (varhaiskasvatus, perusopetus, lukiokoulutus ja nuorisopalvelut), tilapalveluja ja nuorisovaltuustoa. Työryhmän puheenjohtajana toimii opetuslautakunnan puheenjohtaja Annika Viitanen.
Oppimisympäristöselvitys toteuttaa oppimisympäristöuudistuksen ja Oppiva Salo –hankkeen muodostamaa strategista kärkihanketta. Oppimisympäristöuudistuksella pyritään varmistamaan oppilaiden tulevaisuuden osaamistarpeet, elinvoimaiset oppimisympäristöt ja niitä tukevat monikäyttöiset tilaratkaisut. Oppiva Salo 2018 – 2020 on kehittämisohjelma, jossa kehitetään systeemisesti oppimista, opettajuutta, pedagogista johtamista, oppimisen teknologiaa sekä oppimisen analytiikkaa ja muuntojoustavia oppimistiloja. Kaupungin kärkihankkeet hyväksyttiin osana kaupunkistrategiaa keväällä 2018.
Kaupungin koulu- ja päiväkotirakennusten peruskorjaustarpeiden ja sisäilmaongelmien vuoksi selvitys vaiheistettiin ja ensimmäisen vaiheen toimenpide-esitykset painottuvat Halikon, Perniön ja Salon keskustan kouluihin ja päiväkoteihin. Selvitystyössä on mukana kiireellisiä, nopeasti toimenpiteitä vaativia esityksiä, jotka johtuvat nykyisten rakennusten sisäilmaongelmista tai puutteellisesta kunnosta. Tällä hetkellä perusopetuksen oppilaista 12 % opiskelee väistötiloissa.
Oppimisympäristöselvitystyö jatkuu laajempana selvityksenä kakkosvaiheessa, jossa tarkastelun kohteena on koko päiväkotien, koulujen ja nuorisotilojen palveluverkko. Toisessa vaiheessa tarkastellaan tilojen monipuolista muuntojoustavaa käyttöä palvelujen järjestämisen kannalta.
Toimintojen tarkastelu voi tarkoittaa uudenlaisia yksiköitä, esimerkiksi päiväkotia ja koulua samassa rakennuksessa tai pienten lasten koulua. Tarkastelun kohteena ovat päiväkotien, koulu- ja nuorisotilojen kunto sekä miten säilyttää koulujen elinvoimaisuus ja opetuksen tasa-arvoisuus oppilasmäärien laskiessa.
Toisen vaiheen selvityksessä tarkastellaan myös miten voidaan rakentaa oppilaille laajempaa kielipolkua. Koulujen johtamiselle ja johtajuuden kehittämiselle tulee varata aikaa, joten yhtenä tarkastelun kohteena on vahvan pedagogisen johtajuuden toteutuminen tulevaisuuden kouluissa.
Ensimmäisen vaiheen toimenpide-esitykset:
Hermannin koulu: Ylhäistentien tien kiinteistön muuttaminen Hermannin koulun käyttöön. Kotitalousluokkien rakentaminen ja muuntojoustavat oppimistilat. Liikuntatilojen ja käsityötilojen rakentaminen Ylhäistentielle / uudisrakennus.
Aikataulu: 8/2021
Uskelan koulu/Kavilankatu: Kavilankadun (luokat 1-6) siirtäminen Torikadun kiinteistöön. Torikadun muutostyöt muuntojoustaviksi oppimistiloiksi (1-6 lk.) sekä pihan muutostyöt. Aikataulu: 8/2020
Kansalaisopisto: Kansalaisopiston siirtäminen Torikadun kiinteistöön. Aikataulu: 8/2020
Kirkonkylän koulu, Perniö: Uudisrakennus; oppimisen tilat (1-6 lk.), liikuntatila, kotitalousluokat (7-9 lk.), käsityötilat (1-9 lk.), kansalaisopisto (musiikinopetustila), nuorisotila. Aikataulu: 8/2021
Saurun koulu, Perniö: Saurun koulun toiminnan lakkauttaminen ja siirtäminen Kirkonkylän koulun uuteen koulurakennukseen
Aikataulu: 8/2021
Ollikkalan päiväkoti: Päiväkodin siirtäminen Ollikkalan kouluun. Aikataulu: 2019
Märynummen koulu: Uudisrakennus
Vaihtoehto 1: 1-2 lk. + 1 oppimistila, ruokailutila, päiväkoti ja nuorisotila
Vaihtoehto 2: 1-4 lk. + 1-2 oppimistilaa, ruokailutila, päiväkoti, nuorisotila ja liikuntasali
Aikataulu: 8/2021
Märynummen päiväkoti: Toiminnan siirtäminen Märynummen koululle uudisrakennukseen. Aikataulu: 8/2021
Halikon lukio
Vaihtoehto 1: Halikon lukion yhdistäminen Salon lukioon, toiminta Salon lukion tiloissa
Aikataulu: 8/2021
Vaihtoehto 2: Halikon lukion yhdistäminen Salon lukioon, osa uuden yhteisen lukion toiminnasta IoT Campuksella
Aikataulu: 8/2021
Sinilinnun päiväkoti, Halikko: Toiminnan siirtäminen Kuruntien (Halikon lukio) kiinteistöön. Tilojen ja pihan muuttaminen päiväkotikäyttöön. Aikataulu: 8/2022
Kärävuoren päiväkoti, Halikko: Toiminnan siirtäminen Kuruntien (Halikon lukio) kiinteistöön. Tilojen ja pihan muuttaminen päiväkotikäyttöön. Aikataulu: 8/2022
Vain suuria yksiköitä tuntuu Salo haluavan.
Jerry
25. oktober 2018 klockan 21.58.59
Tämä selvitys tuntuu kiirellä tehdyltä! Saurun koulu esitetään siirettäväksi kirkonkylälle rakennettavaan uuteen kouluun. En tue tätä. Pelkään että luokkaa koot suurenee kun ne jo nyt on monessa koulussa liian isoja. Ja taas oppilaiden kuljetus kustannukset kasvaa. Mutta kaupunki varmaan kuittaa sen samalla tavalla kun kouluverkko selvityksessä muutama vuosi sitten. Eli sanovat ettei kasva merkittävästi. Mutta onko sitä ajateltu että lasten päivä taas pitenee sen 20 min lisää siitä kun lähtevät kouluun siihen että ovat taas kotona. Pienessä koulussa on mielestäni paljon etuja. itse olen käynnyt ala-astetta monen kokosissa kouluissa sekä pienissä että suurissa. Parhaiten muistan ne opettajat jotka minua pienissä kouluissa opetti. tuntui jo silloin että niillä oli paremmin aikaa minulle. Minulla on lukihäiriö ja kielten opiskelu oli koulussa yhtä tuskaa. Ja tarvitsin siinä enemmän tukea kun monet muut. Pienessä kouluissa pärjäsin paremmin. En tiedä miten olisi ylä-asteella käynnyt jos en olisi päässyt luokkaan mikä tahallaan jätettiin pienemmäksi ja missä meitä opillaita jolla oli vähän hankaluuksia oli sijoitettu sinne useampikin. Meitä oli vain 12 oppilasta ja se auttoi numeroni paranivat ja pääsin ihan ok tuloksella ysi luokalta pois. Takaisin aiheeseen. Eli saurun koulu on myös perniön aseman ainoa lähiliikunta paikka. Mitä kaupunki on oikein meinannut että sillä rakennuksella sit tehdään jos se tyhjenee. Se on hyvin hankala käyttää minään muuna. Epäilen että kaupunki meinaa myydä sen mutta se ei kyllä tule olemaan helppoa. Pienessä koulussa myös pystytään paljon paremmin huomaamaan kiusaamista ja sitten kun oppillaat tuntee kaikki toisensa niin kynnys kiusaamiselle on myös korkeampi. Sitten en taas pidä ollenkaan tavasta millä tama 1 vaihe tuodaan valtuustoon. Olen kuullut että se tuodaan yhtenä pakettina eli ota tai jätä tyyliin. Tässä vaiheessa sanoisin ehdottomasti jätä! En myöskään näe mitään järkeä Halikon päiväkotien siirtämisessä Halikon lukion tilohin. Sielähän tarvitaan hirveä remppa että se onnistuisi. Ja otanpahan tähän loppuun vielä kantaa Lampolan päiväkotiin. Se rakennettiin ihan väärään paikkaan. todella pieneen väliin se ängettiin ja perusteltiin sillä että koulu vieressä että eskarilaiset voi helposti käydä tutustumassa kouluun. Ensinnäkin kaikki eskarilaiset ei mene siihen kouluun niin kauan kun Saurun koulu on olemassa ja toiseksi nyt se koulu joutuu kumminkin muuttamaan siitä pois. Joten ainoa järkevä argumentti miksi se siihen rakennettiin on nyt jo vanhentunut.