Vi tar gärna emot kommentarer och synpunkter på systemen med avbytarservice för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare och vikariehjälp för renskötare.
Basuppgifter
Avslutat: 10.5.2020
Vi tar gärna emot kommentarer och synpunkter på systemen med avbytarservice för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare och vikariehjälp för renskötare.
Työnantajamalli
Työssä uupunut
22. april 2020 klockan 10.12.49
Olen tehnyt maatalouslomituksia jo yli 20 vuotta ja jatkuvan muutoksen ja työn raskauden takia olin lähellä uupumista vuosi sitten. Erityisesti työssä kuormittaa mielestäni se, että lomittaja ei juurikaan voi vaikuttaa työhönsä, työaikoihinsa eikä vapaa päiviinsä. Työmatkoineen työpäivät venyvät kohtuuttomankin pitkiksi ja lepoajat jäävät lyhyemmiksi, kuin laissa säädelty 11 tuntia. Olosuhteet tiloilla ovat vaihtelevat ja lähes joka tilalla lomittaja hoitaa enemmän, kuin vain yhden ihmisen työpanoksen.
Oman jaksamiseni vuoksi vähensin työaikaani ja teen tällä hetkellä osa-aikaisena myös henkilökohtaisen avustajan hommia. Ja olenkin miettinyt olisiko se työnantajamalli sopiva myös lomitusten järjestämiseen? Eli tilalliset itse toimisivat työnantajina ja tekisivät työsopimukset suoraan lomittajien kanssa. Lomahallinto myöntäisi tilalle kuukausittain käytettävät tunnit ja hoitaisi palkanmaksun ja toimisi apuna sopimusasioissa.