Kirjaudu sisään tai rekisteröidy käyttääksesi toimintoa.

Haaste 1: Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen epätasaisuus

Pratbubbla 7
Diskussion | Oxford Research
Diskussionen har avslutats

Haaste:

  • Onko tämä mielestäsi keskeinen haaste?
  • Miten ja missä kohdin se vaikeuttaa maahamuuttajien etenemistä palvelupoluilla kohti työelämää?
  • Mitä ryhmiä se koskee?

Ratkaisut:

  • Mitä ratkaisuja tähän haasteeseen on olemassa?
  • Mitä kohderyhmiä ratkaisu nykyisellään tukee ja tavoittaa?
  • Minkälaisissa tilanteissa tämä ratkaisu hyödyttää tätä tai näitä kohderyhmiä?
  • Miten ratkaisua voitaisiin vielä parantaa? Miten ratkaisun hyödyt saadaan vielä paremmin irti?
  • Mitä uusia ratkaisuja tarvittaisiin haasteeseen vastaamiseksi?

Basuppgifter

Avslutat: 1.6.2020

Bilagor

Inga bilagor
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

korkeastikoulutettujen joustavammat polut työelämään

Användarens profilbild

Maija Airas
29. maj 2020 klockan 13.18.13

Hei teimme viime vuonna temaattisen arvioinnin, jossa tarkasteltiin ulkomaalaistaustaisten osallisuutta korkeakoulutuksessa. Havaittiin arvioinnin puitteissa ns ylikouluttautumisen ilmiötä (sekä tilastot, että haastattelut/työpaja-aineistot), kun suorittamalla uusi kokonainen korkeakoulututkinto yritetään päästä kiinni työelämään tilanteessa jossa ulkomailla suoritettu edellinen koulutus ja osaaminen vaan ei avaa ovia. En ole ihan varma, mitä tässä keskustelussa ehdotettu "upgrading -koulutus" on, mutta meillä arvioinnissa ajateltiin että kokonaisten uusien tutkintojen sijaan tätä tarvetta palvelisi paremmin alakohtaisia työelämävalmiuksia palveleva koulutus, jolla haettaisiin niitä ns puuttuvia palasia, on se sitten kielitaitoon tai mihin muuhun liittyvää. Arviointiraportti (Taustalla on väliä - Ulkomaalaistaustaiset opiskelijat korkeakoulupolulla) löytyy verkosta www.karvi.fi

Gör en anmälan |