Tässä keskusteluosiossa voit keskustella yleissuunnitelman luonnoksesta. Liitteet löydät painamalla tämän tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa.
Yleissuunnitelma määrittää jatkosuunnittelun reunaehdot
Laajalahden katujen yleissuunnitelman laatiminen käynnistyi alkuvuonna. Suunnitelmassa keskitytään katujen liikenneturvallisuuden sekä kevyen liikenteen yhteyksien parantamiseen. Lisäksi arvioidaan melunsuojauksen tarve, tutkitaan hulevesitilannetta ja hulevesien hallinnan tarvetta sekä suunnitellaan viihtyisää katuympäristöä.
Helmikuun lopulla järjestetystä asukastilaisuudesta, Laajalahti ry:n vuosikokouksesta ja Otakantaa.fi-alustalla käydystä vilkkaasta keskustelusta on saatu arvokasta tietoa suunnittelutyön tueksi. Nyt nähtävillä oleviin periaatteellisiin suunnitelmaluonnoksiin toivotaan kommentteja ja huomioita 31.7. saakka. Koronatilanteen salliessa syksyllä järjestetään vielä toinen asukastyöpaja, jossa esitellään annettujen kommenttien perusteella jatkojalostettuja suunnitelmia. Lisäksi alueen asukkailla on vielä syksyn asukastyöpajassa mahdollisuus keskustella suunnitelmaratkaisuista kaupungin edustajien ja suunnittelijoiden kanssa.
Sujuvuutta liikenteeseen
Raide-Jokerin rakentaminen ja Kehä I:n parantaminen ovat aiheuttaneet tilapäisiä vaikutuksia Laajalahden liikenteeseen. Yleissuunnitelmatyössä on mallinnettu suunnittelualueen katujen liikennemäärät vuoden 2018 lähtötilanteessa sekä ennustevuosina 2030 ja 2050 ohjaamaan alueen suunnitteluratkaisuja.
Nykyinen etelä-pohjoissuuntainen pyöräilyn pääreitti kulkee Kirvuntiellä ja Muolaantiellä. Turvesuontiellä kulkee pyöräilyn itä-länsisuuntainen seutureitti. Erityisesti näillä reiteillä pyöräliikenteen sujuvuuteen panostetaan toimivilla suunnitelmaratkaisuilla. Kirvuntielle ja Muolaantielle on suunniteltu yksisuuntaiset 1,5 m leveät pyöräkaistat ajoradan molemmin puolin välille Kyyrölänkuja- Veteraanipolku. Pyöräkaistat on katualueen kapeuden vuoksi sijoitettu ajoradan tasoon. Turvesuontielle on suunniteltu kadun molemmille puolille erotetut jalankulku- ja pyörätiet. Turvesuontien ja Kirvuntien liittymässä sivusuunnille on varattu tilaa pyörätaskuille, ja pääsuunnalle pitkää käännöstä palveleva pyöräilijän odotustila. Kehä I:n varrella kulkee muiden hankkeiden yhteydessä baanaksi parannettava pyöräily-yhteys.
Heinjoenpolku, Jaakkimanpolku ja Veteraanipolku sekä alueen halki etelä-pohjoissuunnassa Vuokselantieltä Kurkijoentielle kulkeva puistoraitti on suunniteltu yhdistetyksi jalkakäytävä- ja pyörätieksi. Kurkijoentielle, Kaukolantielle, Räisäläntielle sekä Kirvuntielle Veteraanipolusta pohjoiseen on suunniteltu sekaliikenne, jossa pyöräily on ohjattu ajoradalle.
Kirvuntien nykyisten kadunvarsipysäköintipaikkojen määrää joudutaan vähentämään uusien pyöräkaistojen vaatiman tilantarpeen ja katualueen kapeuden vuoksi. Laajalahden päiväkodin kohdalle pyritään sijoittamaan muutama lyhytaikaista pysäköintiä palveleva saattopaikka.
Kurkijoentien ajorataa ja erotusaluetta on suunniteltu kavennettavaksi, jotta kadun ajonopeuksia saadaan hillittyä ja pohjoisreunalle järjestettyä tilaa uudelle linja-autopysäkille. Kurkijoentien pohjoisreunan uusi pysäkki korvaa Antreantien itäpäässä Raivaaja-aukiolla sijainneen pysäkin. Kurkijoentien uuden linja-autopysäkin yhteyteen on suunniteltu Kurkijoentien ylittävä suojatie, joka parantaa myös jalankulkuyhteyksiä kadun pohjoispuolisille kiinteistöille.
Alueen linja-autopysäkkijärjestelyjä parannetaan toimivan joukkoliikenteen turvaamiseksi. Linja-autopysäkkejä on suunniteltu uudelleen. Muolaantiellä Makslahdentien ja Vuokselantien liittymässä nykyiset pysäkit on suunniteltu korvattavaksi ajoratapysäkeillä, jotka pyritään sijoittamaan liikenneturvallisuussyistä riittävän kauas Muolaantien ylittävistä suojateistä. Kirvuntien pohjoispäähän keskeiselle paikalle ostoskeskuksen kohdalle on suunniteltu linja-autopysäkkipari. Kurkijoentien eteläreunassa kirjaston kohdalla nykyinen pysäkki parannetaan kahdelle bussille mitoitetuksi ajoratapysäkiksi.
Lumivaarantien yhdistyminen pyöräteihin
Breda-78
9. juni 2020 klockan 17.32.10
Kuvien perusteella Lumivaarantien itäpäässä ei ole jatkossa suoraa yhteyttä Kurkijoentielle vaan yhteys on Tiurintien kautta. Onko tämä suunnitelma vai onko tämä alue vaan jäänyt pois suunnitelmasta, jota voisi kommentoida?
Periaatekuvien mukaan Kurkijoentiellä oleva ajoratakin päättyy hieman mystisen oloisesti eikä esimerkiksi Kehä 1;n ylittävä silta olisi ajorataa lainkaan. Onko tämä myös suunnitelma vai onko tämä alue vaan pois suunnitelmasta, jota voisi kommentoida?
@NikoRiepponenEspoo
10. juni 2020 klockan 13.50.19
Hei,
Tässä yleissuunnitelman luonnoksessa esitetään rajatulla suunnittelualueella havaittuja kehitystarpeita. Nuo kuvamaasi yhteydet puuttuvat kuvasta, koska ne ovat suunnittelualueen ulkopuolella. Suunnitelmat tulevat tarkentumaan pikkuhiljaa hankkeen seuraavissa vaiheissa. Lopulta tämä yleissuunnitteluvaihe jakautuu useisiin pienempiin katusuunnitteluhankkeisiin joissa suunnitelmat viedään jo melko tarkalle tasolle.
Kurkijoentie
11. juni 2020 klockan 12.25.17
Elisenvaarankujan ja kehän välinen osuus kurkijoentieltä ei ole merkitty kadun ajoradaksi, onko suunnitelmissa muuttaa vain kevyen liikenteen väyläksi raidejokerin kanssa?
AP
11. juni 2020 klockan 23.07.01
Tuskin vain kevyenliikenteelle. Muutenhan Ruukinrannasta tuleva liikenne menee Räisäläntien tai Kaukolantien kautta kun silta nyt rakennetaan kehän yli nimenomaan ajoneuvoliikenteelle.
AP
11. juni 2020 klockan 23.10.59
nämä rajat olisi hyvä ollut merkitä kartalle ja mainita myös muut liittyvät suunnitelmat mm. kehä 1 ja jokeri, joissa erinäisiä pätkiä on jo suunniteltu. Tällaine miten liittyy jo olemassa oleviin suunnitelmiin - kuva voisi auttaa isoa osaa kommentoijista keskittymään suunnittelualueelle kommenteissaan.
AP jatkaa
11. juni 2020 klockan 23.13.57
Mutta taitaa puuttua toi pätkä koska raidejokerin myötä ko. katualue on jo saanut tiesuunnitelman, joka siis pykälää tarkempi ja melko tuore suunnitelma tähän esillä olevaan yleissuunnitelman luonnokseen.
@NikoRiepponenEspoo
26. juni 2020 klockan 9.20.35
Käsittelimme asiaa eilen suunnitteluryhmän kokouksessa ja lisäämme suunnittelualueen selkeämmän rajauksen kuvaan. Tämä uusi kartta ladattiin tänne tänään. Kiitoksia ehdotuksesta.
@Annika_Myrsky
30. juni 2020 klockan 12.41.12
Hei,
Lumivaarantieltä on kaavan mukaan ajoyhteys Tiuruntien kautta Kurkijoentielle. Lumivaarantien itäpään ja Kurkijoentien välillä on ainoastaan kevyen liikenteen yhteys. Tällä tavoin Lumivaarantien asuinkadun liikenne rauhoittuu, eikä alueelle kohdistu turhaa läpiajoa.
Terveisin,
Espoon kaupungin ja Sitowisen suunnitteluryhmä