Terveydensuojelulain ja asumisterveysasetuksen asumisterveyttä koskevat pykälät ovat olleet voimassa 5 vuotta. Nyt on aika käydä keskustelu siitä, miten säädökset toimivat käytännössä ja mitä kehitystarpeita näihin liittyy.
Basuppgifter
Avslutat: 31.8.2020
Terveydensuojelulaki vaatisi kokonaisuudistuksen
Tarja
11. augusti 2020 klockan 13.36.58
Terveydensuojelulain periaatteena on ottaa ympäristöterveys laajasti huomioon: Elinympäristöön vaikuttava toiminta on suunniteltava ja järjestettävä siten, että väestön ja yksilön terveyttä ylläpidetään ja edistetään.
Merkittävimpiä ympäristöterveyshaittoja ovat pienhiukkaset ja ympäristömelu. Terveydensuojelussa ei kuitenkaan näitä haittoja systemaattisesti seurata eikä valvota. Niitä valvoo ympäristönsuojelu.
Käytännössä terveydensuojelulaista on vuosien kuluessa siirtynyt sisältöä muihin lakeihin ja nykyisellään terveydensuojelulaki sisältää käytännössä vain sisäolosuhteiden sekä talous- ja uimavesien valvontaa koskevia pykäliä. Valvonta on pitkälti sisäkohteiden tarkastamista. Nykyinen terveydensuojelun perusvalvonta ei tue riittävän laajasti yleistä terveysvaikutusten arviointia, jota tarvittaisiin lain periaatteen toteuttamiseen ja viranomaisyhteistyöhön. Terveydensuojelu on perustunut aina tarkastustoimintaan ja toiminnan laajentaminen ennaltaehkäisevään yhteistyöhön esim. kaavoituksen kanssa vaatii aika paljon opettelua. Sisäympäristöpuolella tässä yhteistyössä ja ennakoinnissa ollaan jo pidemmällä.
Ympäristöterveys on nykyisellään käsitteenä hankala ja tuntematon. Se sekoitetaan ympäristönsuojeluun. Lainsäädäntö ei tunne "ympäristöterveysviranomaista". Lainsäädännössä on terveydensuojeluviranomainen, elintarvikevalvontaviranomainen jne. Myös tämä aiheuttaa sekaannuksia. Ympäristönsuojelun ja terveydensuojelun roolia terveysvaikutusten arvioinnissa (ympäristöluvat, kaavoitus ja maankäyttö) tulisi vielä pohtia ja selkeyttää myös lainsäädännössä.