Keskustelu pyöräväylistä on päättynyt. Useimmat kommentoijat kannattivat pyöräkaistasuunnitelmaa, jossa nähtiin myös vielä parantamisen varaa. Jotkut olivat huolissaan maksuttomien pysäköintipaikkojen vähenemisestä. Lisäksi keskustelussa nousi esiin useita muita huomioon otettavia seikkoja kadun suunnittelussa. Esimerkiksi moni toivoi autojen ajonopeuksien laskemista ja suorempaa pyöräilyn yhteyttä metron suuntaan.
Kaikki kommentit otetaan huomioon katusuunnitteluvaiheessa, joka käynnistyy Otakaaren asemakaavan vahvistuessa. Katusuunnitteluvaiheessa valitaan, millaiseen vaihtoehtoon pyöräväylän suhteen päädytään.
Tässä keskusteluosiossa voit keskustella eri vaihtoehdoista. Liitteet löydät painamalla tämän tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa.
Pyöräkaistat vai pyörätie?
- Suunnitelmassa VE1 pyöräkaistan leveys on 1,5 -1,75 metriä ja se on merkitty vaaleanpunaisella värillä. Pyöräkaista on yksisuuntainen pyöräilylle varattu ajoradan osa, joka on samassa tasossa ajoradan ajokaistojen kanssa.
- Suunnitelmassa VE2 on eroteltu jalankulku- ja pyörätie on kadun itäpuolella. Jalankulku- ja pyörätien leveys suunnitelmassa VE2 on 4 metriä.
VE1 Pyöräkaistojen etuja ovat mm
- Tehokas erottelu jalankulusta
- Selkeät risteysjärjestelyt liittyville kaduille, joilla ei ole pyörätietä
- Väistämis- ja liikennesäännöt selkeitä
- Yksisuuntaisuus tekee pyöräkaistoista turvallisemman ratkaisun
VE2 Itäpuolen pyörätien etuja ovat mm
- Perinteinen, totuttu järjestely
- Selkeä erottelu ajoradasta
- Pyörätien ollessa itäpuolella pyöräilijän on mahdollista ajaa halutessaan ajoradalla etelä-lounas -suuntaan, joka on enimmäkseen alamäkeä.
Kuva: VE1 ja VE2 Dipolin edustalla. Tyyppipoikkileikkauksissa näkyy katutilan jakautuminen.
Kuva: VE1 ja VE2 kaarteessa. VE1:ssa pyöräkaistat ohittavat pysäköintitaskut ajoradan puolella. Pyöräkaistan ja pysäköinnin väliin jää 0,5 metrin ovenavaustila.
Kuva: Servin Maijan tien ja Jämeräntaipaleen liittymissä on kiertoliittymät. VE1:ssa pyöräkaistat katkeavat kiertoliittymässä, jossa pyöräily on ajoradalla.

Kuva: Tyyppipoikkileikkaukset J-J, vaihtoehdot VE1 ja VE2.




Vaihtoehto pyöräkaistat
abc
23. september 2020 klockan 11.10.12
Näistä vaihtoehdoista kannatan ehdottomasti pyöräkaista-vaihtoehtoa. Pyörätievaihtoehto edustaa vanhanaikaista kevyen liikenteen ajattelutapaa, jossa pyöräilijä on sama asia kuin jalankulkija. Pyöräkaistat korostavat sitä, että pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.
Kehoitan pohtimaan seuraavia asioita ja parantamaan jatkosuunnittelussa suunnitelmia seuraavin osin, jotta toteutus saadaan kerralla toimivaksi ja turvalliseksi:
- Servinportin kiertoliittymän järjestelyissä on parannettava uuden pyöräkaistatoteutuksen ja vanhan infran liitoskohtaa. Kiertoliittymän jälkeen pyöräliikenne siirtyy vanhalle pyöräinfralle, joten tämä siirtymä on suunniteltava hollantilaisten suunnitteluohjeiden mukaisesti laadukkaaksi, selkeäksi ja turvalliseksi. Konsultilla on tähän varmasti tarvittava osaaminen saatavilla, joten kaupungin on vaadittava sitä.
-Lopulla Otakaarella "Otakaaren sisäpuolen" pyörätie on muutettava selkeästi yksisuuntaiseksi ja jalankulusta erotelluksi. Ulkokaaren kaksisuuntainen pyörätie välillä Servin Maijan tie - Puumiehenkuja on ok, mutta se pitäisi muuttaa koko matkalta jalankulusta erotelluksi.
-Kiertoliittymässä nykyiset madalletut reunakivet on muutettava RK0
-Liittyminen Otaniementiehen on tehtävä selkeäksi ja laadukkaaksi
-Nopeusrajoitus tulee laskea 30 km/h koko Otakaaren-JMT:n-SMT:n alueella
-Pyöräkaistat punaisella asfaltilla (ei siis jälkikäteen maalattuna)
-Pyöräkaistoja voisi kernaasti leventää 2,5 metrisiksi, mikä tarkottaisi ajoradan kaventumista. Tämä loisi hollantilaistyyppisen kyläkadun, jossa auto väistää vastaantulevaa autoa pyöräkaistalle. Otakaaren liikennemäärät (ja myös bussiliikenne) kyllä mahdollistaisi tämän toteutuksen. Leveämmät pyöräkaistat korostaisivat pyöräilijän arvostettua asemaa ja loisi pyöräilystä viihtyisämpää mahdollistaen sosiaalisen pyöräilyn. Ratkaisu hidastaisi autoliikennettä, mikä parantaa liikenneturvallisuutta.
-Pyöräilijöiden kulku alas Teekkarinpolulle/Alvarin aukiolle on tehtävä Otakaarella mahdolliseksi reunakivitysten, riittävien mitoitusten ja ohjepituuskaltevuuksien mukaan
asukas
29. september 2020 klockan 18.59.55
Ratkaisusta riippumatta Otakaarelta Servin Maijan tien (SMT) suuntaan kulkevaan kevyeen liikenteeseen on kiinnitettävä huomiota. Tällä hetkellä pyöräilijät ohjataan liikennemerkeillä virheellisesti SMT:n suuntaan jalkakäytävälle, josta on joka tapauksessa viimeistään 20 metrin päässä olevan Servinkujan risteyksen kohdalla siirryttävä ajoradan yli tien etelälaitaan, mitä kokemukseni mukaan juuri kukaan pyöräilijä ei tee.
Käsittääkseni SMT:n katualue on ylioppilaskunnan tai Senaatti-kiinteistöjen omistama ja siten yksityisaluetta, mutta tästä huolimatta liikennejärjestelyt on syytä saada toimivaksi.
@JokineA
1. oktober 2020 klockan 13.50.22
Kiitos hyvistä huomioista! Nämä tullaan huomioimaan jatkosuunnittelussa. AJ/Espoo