Keskustelu pyöräväylistä on päättynyt. Useimmat kommentoijat kannattivat pyöräkaistasuunnitelmaa, jossa nähtiin myös vielä parantamisen varaa. Jotkut olivat huolissaan maksuttomien pysäköintipaikkojen vähenemisestä. Lisäksi keskustelussa nousi esiin useita muita huomioon otettavia seikkoja kadun suunnittelussa. Esimerkiksi moni toivoi autojen ajonopeuksien laskemista ja suorempaa pyöräilyn yhteyttä metron suuntaan.
Kaikki kommentit otetaan huomioon katusuunnitteluvaiheessa, joka käynnistyy Otakaaren asemakaavan vahvistuessa. Katusuunnitteluvaiheessa valitaan, millaiseen vaihtoehtoon pyöräväylän suhteen päädytään.
Tässä keskusteluosiossa voit keskustella eri vaihtoehdoista. Liitteet löydät painamalla tämän tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa.
Pyöräkaistat vai pyörätie?
- Suunnitelmassa VE1 pyöräkaistan leveys on 1,5 -1,75 metriä ja se on merkitty vaaleanpunaisella värillä. Pyöräkaista on yksisuuntainen pyöräilylle varattu ajoradan osa, joka on samassa tasossa ajoradan ajokaistojen kanssa.
- Suunnitelmassa VE2 on eroteltu jalankulku- ja pyörätie on kadun itäpuolella. Jalankulku- ja pyörätien leveys suunnitelmassa VE2 on 4 metriä.
VE1 Pyöräkaistojen etuja ovat mm
- Tehokas erottelu jalankulusta
- Selkeät risteysjärjestelyt liittyville kaduille, joilla ei ole pyörätietä
- Väistämis- ja liikennesäännöt selkeitä
- Yksisuuntaisuus tekee pyöräkaistoista turvallisemman ratkaisun
VE2 Itäpuolen pyörätien etuja ovat mm
- Perinteinen, totuttu järjestely
- Selkeä erottelu ajoradasta
- Pyörätien ollessa itäpuolella pyöräilijän on mahdollista ajaa halutessaan ajoradalla etelä-lounas -suuntaan, joka on enimmäkseen alamäkeä.
Kuva: VE1 ja VE2 Dipolin edustalla. Tyyppipoikkileikkauksissa näkyy katutilan jakautuminen.
Kuva: VE1 ja VE2 kaarteessa. VE1:ssa pyöräkaistat ohittavat pysäköintitaskut ajoradan puolella. Pyöräkaistan ja pysäköinnin väliin jää 0,5 metrin ovenavaustila.
Kuva: Servin Maijan tien ja Jämeräntaipaleen liittymissä on kiertoliittymät. VE1:ssa pyöräkaistat katkeavat kiertoliittymässä, jossa pyöräily on ajoradalla.

Kuva: Tyyppipoikkileikkaukset J-J, vaihtoehdot VE1 ja VE2.




Pyöräkaistan pitää olla leveämpi.
More Holland to Espoo by Tactical Urbanism
26. september 2020 klockan 8.19.48
Onnittelut Espoon ensimmäisestä - ehkä - pyöräkaistasta!
Muutama huomautus:
Poikkileikkauksessa pyöräkaistoille varattu tila on liian kapea (1.5 metriä). Esimerkiksi Espoon omissa ikivanhoissa ohjeissa (2010) pyöräkaistan leveys on 1.75 metriä ja vain poikkeustapauksessa 1.5 metriä. Sellaista poikkeusta ei liene syytä tehdä tässäkään?
Samaisessa Espoon ohjeessa pyöräkaistan ja pysäköintialueen väliin on varattu 0.75 metriä, katusuunnitelmassa vain 0.5 metriä.
Hollantilaisessa opuksessa Design Manual for Bicycle Traffic pyöräkaistojen leveys on 1.70-2.25 metriä. Ehdoton minimi manuaalin mukaan on 1.7 metriä + 0.10 metrin raita.
Näillä lukemille tulee Otakaarellakin päästä. Pyöräkaistan leventäminen rauhoittanee samalla ajoradan moottoriajoneuvojen nopeuksia, jotka ylläolevan keskustelun mukaan nousevat toisinaan liian korkeiksi.
@JokineA
28. september 2020 klockan 15.30.31
Kiitos kommenteista ja onnitteluista (ehkä)! Olet oikeassa, että mitoitus pyöräkaistan ja ovenavaustilan osalta on hyvin niukka ja niille olisi syytä saada enemmän tilaa. Ajorataa on jo suunnitelmassa kavennettu nykyisestä, ja suunnitelmassa esitetty 6,5m ajoradan leveys perustuu Espoon katupoikkileikkausohjeeseen (kadulla on bussiliikennettä). Mitat tarkastellaan kuitenkin vielä katusuunnitteluvaiheessa.
AJ/Espoo