Motsvarar finansieringsmodellen projektets mål att skapa en stabil och förutsägbar finansiering som tryggar förmånstagarnas autonomi?

Pratbubbla 31
Diskussion | Statsrådet kansli
Diskussionen har avslutats

Öppen fråga: Motsvarar finansieringsmodellen projektets mål att skapa en stabil och förutsägbar finansiering som tryggar förmånstagarnas autonomi?

Basuppgifter

Avslutat: 8.12.2021

Bilagor

Inga bilagor
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Vastaa heikosti kuntien lakisääteisten toimintojen rahoituksen tilanteeseen

Användarens profilbild

@Kuntaliitto_hyvinv_ja_sivist
7. december 2021 klockan 17.09.43

Mallia suunniteltaessa on unohtunut kuntien merkittävä rooli OKM:n hallinnonalan rahapelitoiminnan jakovarojen käyttäjänä. Kuntia tai niiden edustusta ei ole ollut työryhmissä tai aiemmissa kuulemisprosesseissa mukana. Esimerkkinä kuntiin kohdentuvan rahoituksen osuudesta on, että viimeisessä ns. normaalissa budjettiraamissa vuonna 2020 kuntien valtionosuudet ja niiden lakisääteisiin toimintoihin kohdennetut avustukset muodostivat lähes 25 % OKM:n hallinnonalan rahapelimomenteista. Esimerkiksi kuntien nuorisotyöhön ja liikuntaan ja ulkoiluun kohdennetut valtionosuudet ovat sisältyneet kokonaisuudessaan sekä teattereiden, museoiden ja orkestereiden valtionosuudet ovat osin näillä momenteilla. Kompensaatiotilanteessa kuntien toimintaan suunnattua rahoitusta on siirretty yleiskatteelliselle budjetin puolelle, mutta siirto ei ole ollut luonteeltaan pysyvä.

Kuntaliitto on jo pitkään todennut, että lakisääteisten tehtävien toteuttamiseen osoitetut kuntien valtionosuudet tulee irrottaa rahapelitoiminnan avustuskokonaisuudesta ja siirtää pysyvästi yleiskatteellisen budjetin puolelle muualle kuin veikkausmomentille. Tämä muutos toteuttaisi myös hallitusohjelman kirjauksia. Samassa yhteydessä rahapelitoiminnan tuotoista tulee irrottaa pysyvästi myös kuntien lakisääteiseen toimintaan kohdentuvat valtionavustukset, kuten:
• taide- ja kulttuurilaitosten valtionosuus- ja avustusmäärärahat,
• kirjastojen kehittämismäärärahat,
• kuntien kulttuuritoimintalain 6 §:n kehittämistehtävien rahoitus,
• kulttuuritilojen perusparannus- ja perustamishankemäärärahat sekä
• etsivän nuorisotyön rahoitus ja
• liikuntapaikkarakentamisen määrärahat.

Muutoinkin Kuntaliitto arvioi, että uudistuksen tavoitteena tulisi kokonaisuudessaan olla irtikytkeminen, jotta sekä rahoitukseen liittyvät eettiset kysymykset että taiteen, kulttuuriin, liikuntaan ja urheiluun sekä nuorisotyöhön liittyvän valtionrahoituksen tulevaisuus voitaisiin ratkaista kestävällä tavalla myös tulevaisuudessa.

Gör en anmälan |