Vi anser att det är viktigt att bevara möjligheten för barn att gå i mindre by-skolor och anser att en ev. stängning av Öja skola skulle inverka väldigt negativt på både våra barn men också vår by. För en 7 - åring är det ett väldigt stort steg med att börja åka långa bussresor till stan varje dag. Det skulle vara synd och skam för en så aktiv by att förlora barnfamiljer, för i långa loppet är det nog det som skulle ske. Skolan är på sitt sätt navet i byn. Här ser vi varje dag hur både barn, unga och vuxna har nytta av skolgården samt närliggande fotbolls/isplanen +volleyboll planen, saker som inte kan garanteras att skulle få vara kvar eller underhållas vid en nedstägning.
Skulle skola stängas skulle jag och mina kollegor som jobbar i köket förmodligen bli arbetslösa och vårt företag som erbjuder många av byns (och stadens) ungdomar sina första sommarjobb skulle riskera att upphöra.
Att stänga ner en fullt fungerande skola i fint skick med en omgivning som man inte hittar på riktigt många andra av stadens skolor skulle vara en skam för en stad som försöker marknadsföra sig med att ha en bredare horisont. I Öja har vi skog, strand och hav, direkt utanför skolområdet, fantastiska lärare som satsar på utomhus pedagogik, varför inte försöka få in fler barn från andra upptagningsområden om det finns plats?
Bevara vår skola
@tetti_
8. februari 2022 klockan 23.00.14
Vi anser att det är viktigt att bevara möjligheten för barn att gå i mindre by-skolor och anser att en ev. stängning av Öja skola skulle inverka väldigt negativt på både våra barn men också vår by. För en 7 - åring är det ett väldigt stort steg med att börja åka långa bussresor till stan varje dag.
Det skulle vara synd och skam för en så aktiv by att förlora barnfamiljer, för i långa loppet är det nog det som skulle ske. Skolan är på sitt sätt navet i byn. Här ser vi varje dag hur både barn, unga och vuxna har nytta av skolgården samt närliggande fotbolls/isplanen +volleyboll planen, saker som inte kan garanteras att skulle få vara kvar eller underhållas vid en nedstägning.
Skulle skola stängas skulle jag och mina kollegor som jobbar i köket förmodligen bli arbetslösa och vårt företag som erbjuder många av byns (och stadens) ungdomar sina första sommarjobb skulle riskera att upphöra.
Att stänga ner en fullt fungerande skola i fint skick med en omgivning som man inte hittar på riktigt många andra av stadens skolor skulle vara en skam för en stad som försöker marknadsföra sig med att ha en bredare horisont. I Öja har vi skog, strand och hav, direkt utanför skolområdet, fantastiska lärare som satsar på utomhus pedagogik, varför inte försöka få in fler barn från andra upptagningsområden om det finns plats?