Kommentoi aihetta

Pratbubbla 45
Diskussion | Karleby stad
Diskussionen har avslutats

Voit jättää kommenttisi alla olevaan kommenttikenttään 15.2. mennessä.

Basuppgifter

Avslutat: 15.2.2022

Bilagor

Inga bilagor
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Vår byskola

Användarens profilbild

@Evalotta
9. februari 2022 klockan 19.56.37

Jag bor i Öja och har en två-åring som jag hoppas att ska få börja i Öja skola om några år. Det sista jag vill är att mitt barn ska tvingas till långa skolbussresor direkt vid första klass. Jag önskar att hen ska kunna gå eller cykla till skolan tillsammans med sina kamrater. Vi alla vet att dagens barn (och vuxna) får för lite fysisk motion. Om barnen kan gå eller cykla till skolan får de direkt mer motion som inverkar positivt på deras hjärnor. (Se t.ex. boken Hjärnstark: hur motion och träning stärker din hjärna av Anders Hansen. ) Om de måste åka buss in till stan för att gå i skola får de i värsta fall sammanlagt en timme mer stillasittande om dagen. Som mamma önskar jag också att mitt barn ska få gå i en skola där hens dialekt pratas. Den svenska dialekten som pratas i byarna runt Karleby är något unikt för Karleby. Den ger barnen i Öja en sammanhörighet och en identitet. I skolorna i stan blir de dialekttalande direkt i minoritet och barnen riskerar då att välja bort dialekten för att inte vara annorlunda. Vår dialekt är värd att bevara.

Som utbildad pedagogie magister vet jag att byskolor har både för- och nackdelar men när det gäller Öja tycker jag att fördelarna är fler. Att ha en stor skolgård och skog och strand bara ett stenkast bort är något unikt! Förra våren gick jag förbi stranden och såg Öja skola ha en utedag där med alla möjliga strandaktiviteter som sup-bräda och simning. Vilken lycka för barnen att få ha en sån skoldag! Förutom utomhuspedagogiken finns det goda möjligheter till samarbete mellan de olika åldersgrupperna som stärker gemenskapen bland barnen.

Att få gå i skola i sin hemby är något som jag tycker alla barn förtjänar och Karleby borde se till Öjabarnens bästa. Sätt inte en prislapp på Öjabarnens huvud.

Gör en anmälan |