En stängning av Öja skola vore en stor skandal och en skam för Karleby stad. Alla sakargument motiverar ett bevarande av Öja skola med de nuvarande.verksamhetsförutsättningar. Nedan några av de viktigaste motiveringarna. Stadens nuvarande fullmäktige har under hösten intensivt jobbat fram ett startegiutkast för den nya fullmäktigeperioden 2022-2025, som en fortsättning på strategin för åren 2018-2021. För den strategiska planeringen och Karleby stads utveckling inför framtiden har staden även uppgjort en strategisk generalplan för regionstrukturen i Karleby 2040 (planförslag 25.10.2021) utgående från de av fullmäktige godkända strategierna. I strategierna och i offentligheten profilerar sig staden som en barnvänlig stad. I planen finns även Öja med som en utvecklingsby. På basen av dessa strategier och den strategiska generalplanen har staden och dess sektorer utarbetat sina årliga verksamhetsplaner på basis av utvecklingsprogram som stöder strategins mål och genomförandet av strategin. I flera av staden utvecklingsprogram betonas attraktionskraften och marknadsföringen som lockar nya invånare och turister. Stadens livskraftsprogram, markanvändnings- och bostadspolitiska program, välfärdsberättelse och välfärdsplan och barnvänlig Karleby är alla konkreta planer och program som på sätt eller annat har direkt samband med barn, ungdomars, medelsålders och äldres välfärd, välmåga och hälsa, trivsam och trygg boendemiljö. Via deletapplanerna och konkreta detaljplaner har det skapats attraktiva, havsnära boendemiljöer och förutsättningar för byggande alldeles intill skol- och bycentret. Öja skola med dess omgivning har tack vare aktiva och initiativrika bysbor i samverkan med staden och övriga intressenter och aktörer utvecklat området till en omfattande helhet med daghem, förskola, skola, byagårdsverksamhet och ett attraktivt turistområde. Genom extern finansering, frivilliga insatser och stadens budgetmedel har skolområdet och bycentret utvecklats till en välfungerande helhet som tillgodoser Öjabornas daghems, förskole- och skolbehov jämte övriga behov. För det aktiva utvecklingsarbetet har byn Långö premierats med utmärkelsen årets by år 2005. Med dessa tillägg som bakgrundsfakta och argument i debatter, diskussioner och beslutsfattande så skulle det förvåna mig storligen om staden skulle rasera de framtidsförutsättningar som finns för en levande utvecklingsby som Öja, en by som t.o.m. tidigare varit en självständig kommun.
Öja skola skall bestå som grundläggande pelare i utvecklingsbyn
@Hasn
13. februari 2022 klockan 18.55.19
ÖJAS SKOLAS FRAMTID ÖJAN KOULUN TULEVAISUUS
En stängning av Öja skola vore en stor skandal och en skam för Karleby stad. Alla sakargument motiverar ett bevarande av Öja skola med de nuvarande.verksamhetsförutsättningar. Nedan några av de viktigaste motiveringarna.
Stadens nuvarande fullmäktige har under hösten intensivt jobbat fram ett startegiutkast för den nya fullmäktigeperioden 2022-2025, som en fortsättning på strategin för åren 2018-2021. För den strategiska planeringen och Karleby stads utveckling inför framtiden har staden även uppgjort en strategisk generalplan för regionstrukturen i Karleby 2040 (planförslag 25.10.2021) utgående från de av fullmäktige godkända strategierna. I strategierna och i offentligheten profilerar sig staden som en barnvänlig stad. I planen finns även Öja med som en utvecklingsby.
På basen av dessa strategier och den strategiska generalplanen har staden och dess sektorer utarbetat sina årliga verksamhetsplaner på basis av utvecklingsprogram som stöder strategins mål och genomförandet av strategin. I flera av staden utvecklingsprogram betonas attraktionskraften och marknadsföringen som lockar nya invånare och turister. Stadens livskraftsprogram, markanvändnings- och bostadspolitiska program, välfärdsberättelse och välfärdsplan och barnvänlig Karleby är alla konkreta planer och program som på sätt eller annat har direkt samband med barn, ungdomars, medelsålders och äldres välfärd, välmåga och hälsa, trivsam och trygg boendemiljö.
Via deletapplanerna och konkreta detaljplaner har det skapats attraktiva, havsnära boendemiljöer och förutsättningar för byggande alldeles intill skol- och bycentret.
Öja skola med dess omgivning har tack vare aktiva och initiativrika bysbor i samverkan med staden och övriga intressenter och aktörer utvecklat området till en omfattande helhet med daghem, förskola, skola, byagårdsverksamhet och ett attraktivt turistområde. Genom extern finansering, frivilliga insatser och stadens budgetmedel har skolområdet och bycentret utvecklats till en välfungerande helhet som tillgodoser Öjabornas daghems, förskole- och skolbehov jämte övriga behov. För det aktiva utvecklingsarbetet har byn Långö premierats med utmärkelsen årets by år 2005.
Med dessa tillägg som bakgrundsfakta och argument i debatter, diskussioner och beslutsfattande så skulle det förvåna mig storligen om staden skulle rasera de framtidsförutsättningar som finns för en levande utvecklingsby som Öja, en by som t.o.m. tidigare varit en självständig kommun.