Kävely on terveellinen, turvallinen ja tasa-arvoinen tapa liikkua. Ihmiset kävelevät mielellään alle kilometrin pituiset matkat, mutta kävelyn osuus vähenee nopeasti matkan kasvaessa.
Kävelyn houkuttelevuutta on pyritty lisäämään kehittämällä seudun kevyen liikenteen väylien viihtyisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä.
Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita kävelyn kulkutavaksesi?
Basuppgifter
Avslutat: 14.4.2022
Turvaton jalankulku
Louhi
11. april 2022 klockan 19.51.15
Jalankulkijana Tampereella kärsin kolmesta ilmiöstä, joihin voitaisiin valvonnalla vaikuttaa:
Nimimerkki Faija on oikeassa jalkakäytäväpysäköinnin suhteen. Sallivuus tässä asiassa on aivan ällistyttävää. Vaikuttaa siltä, että kuka tahansa voi missä tilanteessa tahansa pysäköidä autonsa jalkakäytävälle ilman, että asiaan puututaan millään tavoin.
Toinen ikävä erikoisuus Tampereella on auton pysäyttäminen suojatien päälle, kun valot vaihtuvat punaisiksi. Tätä tapahtuu esimerkiksi Sampolan kohdalla, kun jalankulkijan pitäisi päästä kadun yli Kalevan lukion puolelle. En tiedä, onko kohta suunniteltu erityisen kehnosti, vai mikä saa kuljettajat käyttäytymään näin. Joka tapauksessa tämä on kadun jalkaisin ylittävälle hyvin epämukavaa ja vaarallista.
Kolmas turvattomuutta tuottava tekijä tamperelaiselle jalankulkijalle on kääntyvien autoilijoiden toiminta joissain liikennevaloissa. Jalankulkijalle palavat vihreät, mutta kääntyvien autojen kuljettajat eivät malta odottaa, että ylittäjä pääsee rauhassa kadun toiselle puolelle. He antavat autonsa valua kuka hiljaisemmin, kuka aggressiivisemmin kohti kulkijaa. En tiedä, onko tarkoitus panna jalankulkijaan vauhtia vai onko tämä vain ajattelemattomuutta, mutta se tuntuu kauhealta ja uhkaavalta kävelijästä. Vaikuttaa myös siltä, että tapa yleistyy ja laajenee kaiken aikaa.