Pyörä on usein nopein kulkuväline kaupungissa. Tampereen seudulla on kattava kevyen liikenteen verkosto. Vilkkaimmilla alueilla kävelijöille ja pyöräilijöille on omat kaistansa. Pyöräpysäköintipaikkoja on lisätty erityisesti keskuksissa ja joukkoliikenteen solmukohdissa.
Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita polkupyörän kulkutavaksesi?
Basuppgifter
Avslutat: 14.4.2022
Keskustan pyöräily
Hartza
29. mars 2022 klockan 10.27.05
Keskustassa on kattava pyöräverkosto niin länsi-itä kuin etelä-pohjoinen ilman suuntiin. Pyöräilijät tulee ohjata tuolle verkostolle, jälkakäytävillä sukkuloivat pyöräilijät ovat vaaraksi jalankulkijoille. Myös pyörien turvavarusteisiin tulisi puuttua, syyspimeällä keskustassa lukuisia "pimeitä" pyöräilijöitä jotka rikkovat tieliikennelakia ja kukaan ei puutu siihen.
JyrkIT
29. mars 2022 klockan 11.46.53
Liikun aika paljon pyörällä, tänä talvena aurauksen puutteiden vuoksi on jäänyt vähemmälle. Yksi suunta lähestyä keskustaa on Kalevantie. Itse olen kummastellut pitkään miksi pyörätie pohjoispuolella on merkitty vain keskustasta pois päin tullessa kun se kuitenkin on oikealla puolella keskustaa lähestyttäessä. Lisäksi Kaupinkadun risteys pyöräilyn osalta on ratkaistu siten että se on jätetty merkkaamatta.
Pyörätieverkossa tulee edelleen kiinnittää huomiota reitteiihn ja verkostoon yksittäisten pätkien sijasta. Joissakin kohdassa ajoradalta erotettu osa olisi selvästi toimivin ja turvallisin mutta esim. Rongankadulla on aivan absurdeja pätkiä itään päin ajaessa. Tiemerkinnät tulevat ja menevät.
Myös valo-ohjauksen pitäisi olla tehty niin että pyöräilystä halutaan saada varteenotettava kulkuväline. Ei ole realistista että käydään painamassa valo-ohjauksen nappeja isojen lumikasojen ylitse.
@samuus
1. april 2022 klockan 0.59.32
Kattavuudesta olen eri mieltä ja laadusta tai turvallisuudesta puhumattakaan, mutta se on totta, että pitäisi päästä eroon aikuisten jalkakäytäväpyöräilystä. Tämä ei tosin onnistu ennen, kun keskustan ajoradat ovat turvallisia pyöräilijöille ja lisäksi liikennekulttuurin tulee muuttua, koska on lievästi sanottuna melko epämiellyttävää polkea ajoradalla, kun autoilijat ajaa kiinni takarenkaassa ja ohittelee kapeilla kaduilla. Onneksi vastavirtapyöräily yksisuuntaisilla ajoradoilla on yleistymässä Tampereella ja uskon, että se voi vähentää jalkakäytäväpyöräilyä, kun siihen totutaan.
Ei vastavirtaliikennettä - se on vaarallista
4. april 2022 klockan 16.47.43
Pyöräilen ja ajan autolla enkä kummallakaan pelillä kulkiessani kannata pyöräilijöiden vastavirtaliikennettä.
Pyöräilijänä en voi luottaa siihen, että autoilijat tajuavat, että tietyillä kaduilla pyörällä on oikeus ajaa katua pitkin yksisuuntaista tietä vastavirtaan. Autoilijat ajavat tällaisilla teillä hyvin läheltä pyöräilijää, melkein pyyhkäisten pyörää. Riski horjahtaa ja kaatua on suuri.
Toisaalta autolla samaa tietä kulkiessani en voi ymmärtää, miten huolettomasti vastaan ajavat pyöräilijät uskaltavat tulla. Jotkut heistä (eivät kaikki!) ajavat keskellä tietä, kovaa vauhtia suoraan kohti autoa. Viime hetkellä he väistävät sivuun loukkaantunut ilme naamallaan. Autoni on sen levyinen kuin mitä se on, enkä voi millään painautua sillä kapeampaan tilaan. En myöskään halua autooni naarmuja polkupyöristä.
Toivon, että ei enää sallittaisi kaduilla pyöräilijöiden ajamista vastavirtaan. Se ei toimi meidän maassamme ja tässä liikennekulttuurissa, jossa jokainen pitää itseään etuajo-oikeutettuna.