Tampereen seudulla voi matkustaa bussilla, ratikalla tai lähijunalla. Seudun asukkaista 68 % asuu keskustoissa tai alueilla, joilla on sujuvat joukkoliikenneyhteydet.
Bussi on yleisin joukkoliikenteen kulkutapa Tampereen seudulla. Sen rinnalle on tullut myös raideliikennettä: ratikka aloitti liikennöinnin kesällä 2021 ja lähijunavuorojen määrää on lisätty.
Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita joukkoliikenteen kulkutavaksesi?
Basuppgifter
Avslutat: 14.4.2022
Joukkoliikenne huononi
Vain harvoin Nyssen kyydissä
2. april 2022 klockan 23.24.32
Helppous, joka oli joukkoliikenteen minulle tuoma ilo, on minulta poissa Tampereen joukkoliikenteen muuttumisen ja ratikan tulon myötä. Kun/kun halusin käydä keskustassa asioilla, bussimatka vei minulta aikaa n. 5-10 min. Keskustorille. Kävin usein keskysta kaupoissa ostoksilla ja painavatkin kantamukset sain kätevästi kotiin, kun bussit vei ns. ovelta ovelle. Vierailulle menokin oli bussilla kätevää, kun yhdellä bussilla pääsi myös melkein ovelta ovelle.
Nykyisin keskustaan halutessani on minun vaidettava toiseen bussiin, että pääsen Keskustorille tai mentävä Satakunnankadulle, (missä lähin pysäkki Keskustorille) kierrellen kaupunkia bussissa istuen 20 min, turhaa aikaa, kun ennen pääsin 5 minuutissa keskustaan. Vierailulle aikoesssni minun tulisi mennä ensin bussilla ratikkspysäkille, nousta ratikasta, mennä bussipysäkille ja mennä bussilla loppumatka. Ennen pääsin tämän reitin yhdellä bussilla. Em. Johtuen liikun "pidemmät" matkat kaupungissa omalla autolla.
Joku sanonut ettei saavutettuja etuja saisi poistaa. Onko paluuta enää hyvään toimimaan aikaan!